Då vi flyttade in i vår lägenhet i Riga fanns det där ett ångstrykjärn. Det var ett mycket bra ångstrykjärn och det fräste riktigt till av ångan som kom ut ur det då vi skulle stryka våra vita skjortor. Det går åt ett antal nystrukna vita skjortor i vårt hem under en vecka.
Efter ett tag började strykjärnet att missköta sig. Det kunde fräsa till lite extra någon gång och spotta ut stora svarta fläckar på de vita skjortorna.
Vi försökte på alla sätt rensa innandömet på strykjärnet, men ingenting hjälpte.
Efter att fått lov att kassera ytterligare en vit skjorta bestämde vi oss för att investera i ett nytt strykjärn.Vi åkte till en stormarknad och kom hem med vårt nya strykjärn. Vi tog ett relativt billigt strykjärn eftersom vi tänkte att dyrare strykjärn behöver nödvändigtvis inte vara bättre än billiga.
Då vi kom hem var vi naturligtvis ivriga att prova det nya strykjärnet. Det blev inga svarta fläckar, men skjortorna blev inte heller riktigt strukna. Järnet blev varmt, men inte tillräckligt varmt för att det skulle komma ut ånga ur det.
Besvikna åkte vi tillbaka till affären samma kväll. Vi försökte förklara vad det var som var fel på strykjärnet. Jag på engelska och Rut på lettiska. Tolkar och avdelningschefer tillkallades. Papper och dokument skulle skrivas på och till slut fick vi byta strykjärnet mot ett annat av samma märke.
Nöjda med att ha löst situationen reste vi hem för att stryka våra skjortor. Men...samma sak hände. Ingen ånga kom. Och poängen med ett ångstrykjärn är just att det ska komma ånga. Ett ångstrykjärn som inte är hett nog är oanvändbart.
Det hade blivit för sent att åka tillbaka till affären den dagen så vi fick vänta till nästa dag. Nästa dag, efter kontorstid, åkte jag tillbka till affären. Ny personal i kundtjänst och ny tjänstgörande avdelningschef på strykjärnsavdelningen.
Jag försökte förklara att vi dagen innan hade köpt ett strykjärn som inte blev hett nog, och att vi sedan kom och bytte det mot ett annat strykjärn som inte heller det blev hett nog och att jag nu ville byta det mot ett dyrare strykjärn av ett annat märke. Det tyckte avdelningschefen var en bra idé för det strykjärnet vi hade köpt var "bara skräp". Hade språkkunskaperna varit lite bättre hade jag kanske frågat avdelningschefen varför de säljer skräp i affären.
Efter att ha fått betala det dubbla mot det "gamla" strykjärnet så åkte jag hem och vi kunde konstatera att det dyrare strykjärnet fungerade som det skulle och blev hett nog. Och sedan levde vi lyckliga med vårt nya strykjärn i alla våra dar....
Men så tänkte jag att vi är nog många kristna som inte är heta nog då det gäller att sprida vår tro. Gud har ingen kundtjänst att gå till där han kan säga: "Den här kristne fungerar inte som han ska. Han är inte het nog. Kan jag få byta honom mot en som fungerar?"
-Jesus säger att vi är världens ljus. Men vad har man för användning för ljus som inte lyser så klart att man kan se?
-Jesus säger att vi är jorden salt? Men vad har man för användning för salt som har förlorat sin sälta?
-Jesus vill att vi ska vara heta. Att vi ska vara brinnande i anden. Men vad gör man med dem som inte är "heta" nog?Eftersom inte Gud har någon kundtjänst där han kan lämna tillbaka oanvändbara kristna får vi nog ödmjuka oss och komma till Honom, be om förlåtelse för att vi inte varit heta nog och be Honom på nytt tända elden inom oss som kan förändra den här världen.
/PB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar