22 mars 2022

Idag känner Johanna en annan trygghet


- Från Inblick. Text: 
Charlotta Sewerinson; Foto: 
Aöice Johnsson -
Hennes bild av livet och av Gud kraschade. Men där, på botten, började en ny verklighet växa fram. – Idag känner jag en helt annan trygghet, säger Johanna Bjurenstedt Gustafsson, pastor, låtskrivare och sångare.

Hon var på toppen av sitt liv, var gift, hade tre barn, ett fint hus, en bra utbildning och arbete som egenföretagare när livet kraschade.

– Jag tyckte att jag hade allt en människa kan önska sig, säger Johanna Bjurenstedt Gustafsson. Jag upplevde en frihet. Allt var ordning och reda, tyckte jag.

– Jag tyckte också att jag hade gjort upp med min bild av Gud från barndomen. Jag minns att jag stod på vägen utanför mina svärföräldrars hus och tänkte: ”Nu, Gud, är jag på rätt plats i livet.”

Skavlan på tv
Några veckor senare hade hon kräftskiva hemma i familjens hus. Av någon anledning var tv:n på, programmet ”Skavlan”. Richard Dawkins, evolutionsbiolog, var på plats och talade om ”illusionen av Gud”. Björn Ulvaeus från popgruppen Abba var också där. Programmet gick liksom vid sidan av vad som hände under kräftskivan, ändå snappade Johanna upp vad som hände och sades.

– Jag vet inte om det var Björn Ulvaeus eller Richard Dawkins som sa att ”allt som är skapat är skapat av sig självt”, säger hon.

– Där hände något, jag vet inte vad det var som tog tag i mig.

Nästa morgon var hon uppe i köket, satte på kaffet och gjorde en deg till bullar. När hon stod framför bulldegen var det som att det sa klick i hela kroppen.

– Jag kände någon slags existentiell svindel, som att jag sögs ner i ett hål där det inte fanns någon botten, berättar Johanna.

– Jag tänkte att det var panikångest, för det hade jag haft innan och lärt mig att hantera det.

– Det påminde om panikångest, men släppte inte. Det gick djupare.

– Det kändes som att tid och rum gick ihop, liksom försvann, berättar hon.

Läs mer här: https://www.inblick.se/livsberattelser/relationer/idag-kanner-johanna-en-annan-trygghet

Inga kommentarer: