2 apr. 2022

Psalm 40 - EN NY SÅNG


Bibelläsning: Psalm 40

Läs bibeltexten här

"Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Många skall se det och frukta, och de skall förtrösta på HERREN" (Ps 40:4)

I mötet med Herren skapas en ny sång. Någon kanske frågar vad det är för fel på de gamla sångerna. Varför måste man hitta på en ny sång? Jag tror att svaret är, att kärleken alltid finner nya sätt att uttrycka sig.

Den som har mött Jesus fylls av en ny lovsång men den nya sången kan ibland uttryckas i en gammal sång som i det ögonblicket blir helt ny för mig. För i mötet med Guds kärlek blir även gamla sånger nya och sjungs på ett nytt sätt.

Då vi lever i kärleksrelationen till Jesus kan till och med orden i den gamla bönen "Fader Vår" bli "en ny sång".

Hur låter min sång idag? Hur låter din?

Mannakorn att tugga på under dagen: Han lägger i min mun en ny sång, en lovsång till Gud. Han gör det idag!

Kommentar:
I psalmen blandas överflödande lovsång, profetia om Messias och syndabekännelse.

Vers 1-6
Tacksägelse och lovprisning för att Gud räddat David ur en svår situation.

Vers 7-11
Profetia om den kommande Messias. Hans trofasthet och återlösningsverk. Nya Testamentet pekar tillbaka på dessa verser (Heb 10:5-7, Joh 4:33)

Vers 12-18
Mitt i all lovsång och tacksamhet påminns David om sin synd: ”Mina synder har hunnit ifatt mig…” (vers 13). David ber om förlåtelse för sin synd.

Inga kommentarer: