7 juli 2022

DAGENS ANDAKT, den 7 juli



”Gud har gett oss evigt liv, och det livet finns i hans son. Den som har hans son har livet., Den som inte har Guds son har inte livet. Detta skriver jag till er som tror på Guds sons namn, för att ni skall veta att ni har evigt liv.
(1 Joh 5:11-13)

Jag minns ännu den dagen min bror blev frälst. Han var kanske 9-10 år gammal. Vi bodde långt utanför stan och vi måste åka tåg för att komma till närmaste stad. Nu hade han varit på ett scoutmöte i stan, och en av ledarna hade frågat honom om han inte ville komma med i en annan ungdomsgrupp i församlingen. Min bror blev så lycklig över den uppmuntrande förfrågan att han knappt kunde bärga sig innan han kom hem och fick berätta för mor vad som hade hänt. Men när han skulle åka hem med tåget, glömde han bort, att innan hans tåg kom in på perrongen, kom det alltid först ett tåg som gick till en annan destination. Utan att tänka sig för gick han på det första tåget När han upptäckte sitt misstag var han redan långt hemifrån. Jag minns inte hur han kom hem, men jag minns min mors predikan för honom.

Mor talade om vikten att vara på rätt tåg – att tågen kunde se lika bra ut, men att om man klev på fel tåg kom man till fel destination. Och så talade hon om att vi måste veta om vi är på rätt tåg när det gäller vår andliga destination. Det räcker inte att hoppas. Antingen är vi på väg till himlen eller helvetet. Och min bror klev den kvällen på ”himlatåget” - han böjde sina knän tillsamman med mor och tog emot Jesus i sitt liv. Senare fick också jag göra samma erfarenhet. Varje gång jag kliver på ett tåg minns jag den här händelsen och kommer ihåg att Gud vill att vi ska veta vart vi är på väg.

BÖN

Jesus, tack för att du har gjort det enkelt för oss att få visshet om vår andliga destination. Du säger så enkelt att den som har dig har livet, den som inte har dig har inte livet.

Inga kommentarer: