18 mars 2023

När stenarna ropar i Sverige måste evangeliet förkunnas klart


- Från Världen idag - (Bildtext: ”Kan du hälsa Gud att jag behöver lite framtidstro, någonting som ger mitt arma hjärta lite lugn och ro.” Texten på Miss Li’s listetta ”Hälsa Gud” vittnar om ett rop på hjälp från världen utanför kyrkans väggar. Foto: Claudio Bresciani/TT)

Intresset för andlighet och de stora frågorna om livets mening får i dag allt större plats i det offentliga rummet i Sverige. Nyfikenheten på vem Jesus är växer, inte minst bland unga.

När artisten Miss Li i sången ”Hälsa Gud” – som toppat listorna i flera månader – sjunger om att hon träffade Jesus på puben och ber honom hälsa Gud, är det svårt att inte se det som en ärlig längtan efter just – Gud. Miss Li ber Jesus hälsa Gud att hon väntar på svar från honom.

Ett annat tecken är när Björn Wiman, kulturchef på DN, i en krönika i slutet av förra året skrev om sitt närmande till kristen tro. Han skrev bland annat:

”För egen del kan jag, född i ett hem så sekulariserat att jag inte ens döptes som barn, i dag bära ett kors kring halsen. Inte för att jag har ’sett Gud’ eller tror mig bevisa läran om Kristi uppståndelse, utan för att korset är ett tecken som gör det lättare att hålla fast vid det jag uppfattar som heligt och rättfärdigt i denna värld.”

Stenarna ropar.

Läs mer här: https://www.varldenidag.se/ledare/nar-stenarna-ropar-i-sverige-maste-evangeliet-forkunnas-klart/repwbi!BcDGs5x83c8pGPp6disHg/

Inga kommentarer: