31 jan. 2024

En psalm om dagen. Psalm 81 – HÖR MIN RÖST!

 

Bibelläsning: Psalm 81
"...om du ändå ville höra mig" (Ps 81: 9 FB)

I denna psalm möter vi dels Gud, som försöker tala till och vägleda sitt folk, och dels ett folk som är så upptaget med sitt, att de går sina egna vägar utan att lyssna.

Om och om igen vädjar Herren till sitt folk att de ska lyssna till honom:
-Hör mitt folk (vers 9)
-Om du ändå ville höra på mig (vers 9)
-Mitt folk hörde inte min röst (vers 12)
-Om mitt folk ändå ville höra på mig (v 14)

Resultatet av att folket inte lyssnade blev att de fick gå sin egen väg. "Då lät jag dem gå" (vers 13). Vi kan se en parallell här till berättelsen om den förlorade sonen (Luk 15). Det var inte Faderns vilja att sonen skulle lämna hemmet, men han fick gå.

Vi har så lätt att göra upp våra planer och sedan be Gud välsigna dem, i stället för att först söka Guds plan för oss. Men Guds planer är alltid de bästa.

En tidigare general i Frälsningsarmén, John Gowans, sa: "Ta reda på vad den Helige Ande håller på med, och följ med."

______________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Hjälp mig Herre att höra
då du talar till mig idag.
______________________________

Inga kommentarer: