Straffbara åsikter? - Om regeringens handlingsplan ”Stolt och trygg” går igenom.
Regeringen presenterade i veckan en ny handlingsplan för
hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter och ger nu FOI, Totalförsvarets
forskningsinstitut, bland annat i uppdrag att
… kartlägga förekomsten av hbtqi-fientlighet
i digitala miljöer. I uppdraget ingår att kartlägga och analysera
förekomsten av hbtqi-fientlighet och hur den tar sig uttryck i olika digitala
miljöer med anknytning till Sverige.
Rapporten väcker många frågor. Vilka konsekvenser kommer det
att få för oss som fortfarande tror att Bibeln menar vad den säger och som i
yttrandefrihetens namn hävdar denna åsikt på nätet? Vad är hbtqi-fientlighet?
Är det att med Bibeln i ryggen hävda att sexuella handlingar mellan två
personer av samma kön är fel? Kommer det framöver att vara tillåtet att på
nätet tala om för människor att Bibeln har en annan syn på sexualitet än denna
världen? Och kommer ännu fler inom kyrkan att backa från att predika Ordet som
det står?
Regeringen har också gett MUCF, Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor i uppdrag
… att genomföra en fördjupad analys av behovet
av stödinsatser om hedersrelaterat våld och förtryck, inklusive utsatthet
för s.k. omvändelseförsök mot unga hbtqi-personer.
I en tidigare rapport från MUCF ”Unga hbtq-personers
utsatthet för omvändelseförsök i Sverige” definieras omvändelseförsök
som påtryckningar som syftar till att förmå någon att förändra,
permanent dölja eller avstå från att leva i enlighet med sin sexuella läggning
eller könsidentitet eller uttrycka kön på det sätt personen själv vill.
Så vad är en påtryckning? Är det att tvinga någon? Är
det att be för någon? Är det att tala om vad som står i Bibeln om homosexuella
handlingar? Eller är det att säga att Bibeln definierar sådana handlingar som
synd?
Om svaret på dessa frågor är ett ja, om regeringens
handlingsplan genomförs, kommer det att bli förbjudet att skriva något negativt
på nätet om den homosexuella livsstilen. Då blir kanske det här mitt sista
inlägg i debatten. Vi kommer inte att få be för dem som brottas med frågan,
eller säga det som Bibeln säger, nämligen att homosexuella handlingar är synd.
Martin Luther lär ha sagt:
Om jag med hög röst och tydlig
redogörelse bekänner mig till varje del av Guds sanning, bortsett från just den
lilla punkt som världen och Satan för tillfället angriper, då bekänner jag inte
Kristus – hur frimodigt jag än bekänner mig till Kristus. Där striden rasar som
värst visar sig soldatens lojalitet, och att stå stadigt på andra delar av
slagfältet är enbart flykt och vanära om man ryggar tillbaka när det verkligen
gäller. (Citat ur Francis Schaeffer, Den Gud som finns till)
Vilket område är det världen och satan för tillfället
angriper?
Jag tror att det handlar om Bibelns syn på sex och
samlevnad. Inget område har blivit så attackerat under senare år som kyrkans
traditionella syn, att den sexuella relationen är exklusivt förbehållen en man
och en kvinna i en livslång relation inom äktenskapet.
Hbtqi-rörelsen har haft stora framgångar under senare år. I
början stod kampen ofta mellan världen och kyrkan. Men konflikten har ätit sig
in i kristenheten och har idag blivit en fråga som splittrar kyrkor,
församlingar och samfund. Idag tävlar liberalteologerna om att hitta den bästa
lösningen för att komma undan det som faktiskt står om den här frågan i såväl
Gamla testamentet som i Nya testamentet. Man vill så gärna att Bibeln ska säga
något annat än det den faktiskt säger.
Luther påstår i citatet att vår lojalitet mot Kristus visar
sig i just vårt mod att stå fast i den fråga som attackeras i den tidsålder som
nu är. Så hur är det idag? Nöjer vi oss med att stå stadigt i alla andra delar
av den kristna tron, men vacklar i nuets kärnfråga?
Det ser ut som att kyrkan gärna får predika om Guds kärlek.
Men ve den som predikar om Guds vrede över synden, om Guds krav, Guds stränghet
och Guds gränser, om Guds dom och straff. Yttrandefriheten är i farozonen för
den som håller fast vid Bibelns rena undervisning.
Man anklagar ofta de kristna som vidhåller en klassisk
konservativ bibelsyn för att vara sexfixerade. I stället är det vår
västerländska kultur som är sexfixerad. Människans värde och identitet bestäms
i denna översexualiserade kultur utifrån vilken sexuell läggning man menar sig
ha. Och det som känns rätt för mig är rätt! Och att samhället köper denna
måttstock för människovärde och identitet visar sig inte minst genom att
regeringen nu engagerar 13 olika myndigheter som ska se till att ingen
ifrågasätter Svenssons rätt att ha sex med vem han vill i handlingsplanen
”Stolt och trygg”. Enligt rapporten har 23,3 miljoner kronor per år tillförts
detta område under åren 2023–2024 samt ytterligare 10 miljoner per år under
åren 2023–2027.
Bibeln definierar inte människans värde utifrån hennes
sexuella läggning, men utifrån hennes relation till Gud. Han älskar henne, men
han älskar inte allt hon gör. Bibeln menar att det finns gränser som inte får
överskridas, gränser för vad som är rätt och fel. Men om man har gått över
gränsen finns det befrielse i det rena evangeliet. Det är skillnad på att bli
förlåten och att flytta gränser.
Teologen Chrys C. Caragounis skriver i sin bok ”Homoerotik,
i forntid och nutid – och den kristna församlingen”.
Paulus och den tidiga
församlingen ansåg att de hade svaret på de homosexuellas problem liksom på
alla andras problem. När församlingens Herre förlät äktenskapsbryterskan, som
judarna velat stena, sade han till henne: ”Gå nu, och synda inte mer.” I det innersta
av Bibelns budskap finns övertygelsen att Guds nådefulla förlåtelse åtföljs
både av en ny skapelse … och av förmågan för varje syndare att leva ett nytt
liv.
I 1 Kor.6:9–10 läser vi:
Vet ni inte att orättfärdiga
inte ska få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken sexuellt omoraliska
eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar
homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar
eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds
rike. Sådana har några av er varit. Men ni har tvättats rena, ni har
blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i
vår Guds Ande.
Efter att ingående ha analyserat både språkbruk och praxis
som rör homosexuella handlingar under såväl antiken som under Nya testamentets
tid, och med hänvisning till ovanstående bibelord skriver Caragounis i
avslutningen av sin bok
Vi kan förutsätta att det i
församlingen i Korint fanns kristna som tidigare hade varit homosexuella … De
hade nu blivit förlåtna renade och de hade fått ett nytt liv där de var fria
från sitt tidigare sätt att leva. Paulus fördömde homosexuella handlingar, men
han älskade den homosexuelle”. Det var för sådana som Kristus hade dött, inte
för att de skulle kunna fortsätta med sin synd, men för att de skulle kunna bli
befriade från den och bli förvandlade till nya skapelser … församlingen har sin
Herres lösning och måste vara trogen mot den. Församlingen har ingen rätt att
kompromissa med Guds Ord.
Jag är tacksam för att mitt eget samfund Frälsningsarmén
fortfarande i sina lärosatser tydligt definierar var man står i dessa frågor.
Första lärosatsen lyder:
Vi tror att
Gamla och Nya testamentets skrifter är givna av Gud genom inspiration och att endast
de utgör det gudomliga rättesnöret för kristen tro och kristet liv.
Om jag skulle lyfta fram ett ord i den här lärosatsen, är
det ordet ”endast”. Det är inte teologernas analyser om språk och kultur som ska
vägleda oss. Det är det levande Ordet själv.
Dessutom finns det tydligt definierat i Frälsningsarméns nya
handbok för den som vill bli soldat i Frälsningsarmén ”Called to be a Soldier”
att
Frälsningsarmén bejakar äktenskapet
som en frivillig, kärleksfull och livslång förening mellan en man och en
kvinna. Äktenskapet är ett sätt att dela hela livet och det kännetecknas av
personligt samtycke, inbördes respekt och trohet, ömsesidig tjänst och
jämställdhet. Det är det enda rätta sammanhanget för sexuell intimitet.
Så kommer jag att straffas för den här krönikan? Förmodligen
inte idag, men kanske i morgon! Men den gamle Luther kanske hade rätt ändå:
Där striden rasar som värst visar sig soldatens lojalitet, och att stå stadigt på andra delar av slagfältet är enbart flykt och vanära om man ryggar tillbaka när det verkligen gäller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar