13 okt. 2021

Är hela Bibeln Guds ord?


 - Från Jonas Melins blogg -

Bibeln är en viktig bok för alla kristna, men hur ska man egentligen se på den? Är Bibeln en blandning av Guds ord och människors tankar eller är hela Bibeln Guds ord? Det finns många olika uppfattningar om Bibeln i vår tid och därför är det viktigt att tänka igenom sin bibelsyn. Här skriver jag lite om hur jag tänker. Kanske kan det hjälpa dig i dina egna funderingar om Bibeln.

Jag tror på Bibeln därför att jag tror på Jesus. Som en efterföljare till Jesus är det rimligt att ha samma inställning till Skriften som han hade. Jesus bekräftar Gamla testamentets böcker (GT) och han förbereder för skrivandet av Nya testamentet (NT). Låt mig ge några exempel.

I bergspredikan säger Jesus att han inte har kommit för att upphäva lagen eller profeterna utan för att uppfylla dem. Han säger också att inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen skall förgå förrän allt har skett (Matt 5:17-18). Jesus tycks bekräfta GT in i minsta detalj. Han visar också att hela GT handlar om honom. 
 

Inga kommentarer: