4 nov. 2023

Psalm 27 - FÖR VEM SKULLE JAG VARA RÄDD?

 




en-om-dan  150 receptfria tuggtabletter från Psaltaren i Bibeln


Bibelläsning: Psalm 27
 
"HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar, för vem skulle jag vara rädd?" (Ps 27:1)

Om vi verkligen kan låta Herren vara vårt ljus och vår frälsning behöver vi inte frukta något.

Hebreerbrevet uttrycker det på liknande sätt:
"Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig. Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig?" (Heb 13:5-6)

”Därför" är ett svar på frågan "varför". Varför kan jag frimodigt bekänna att Herren är min hjälpare? Varför behöver jag inte frukta? Därför att Gud har lovat att aldrig överge mig, behöver jag inte frukta och jag kan frimodigt bekänna att Herren är min hjälpare, mitt ljus och min frälsning.

Psalmistens enda begäran är att få leva i Guds närhet. Låt det också vara vår bön till honom som är vårt ljus och vår frälsning.

____________________________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Herren är mitt försvar.
____________________________________________

Inga kommentarer: