GAMLA TESTAMENTETS HISTORIA - Del 14
Gamla Testamentes
böcker är skrivna av många olika författare under en mycket lång tidsperiod. I
loppet av de sista fyra hundra åren före Kristus sammanställde man och
kanoniserade Gamla Testamentets böcker. Att de blev kanoniserade innebär att de
gavs en speciell ställning som heliga skrifter (kanon=rättesnöre).
DEN ALEXANDRINSKA KANON 200-talet f.Kr.
Den hellenistiska kulturen blev från
cirka 300 f.Kr. den dominerande, och eftersom många judar levde i den
grekisktalande världen, blev behovet starkt att översätta de heliga skrifterna
till grekiska.
I Alexandria i Egypten översatte 70 lärda
män GT från hebreiska till grekiska. Översättningen fick namnet Septuaginta som
betyder 70. Ordningsföljden av böckerna i GT har vi fått från Septuaginta,
eller den alexandrinska kanon som den också kallas.
Grundprincipen i den ordningsföljden är att
först kommer de historiska böckerna, sedan kommer uppbyggelseböcker och till
sist kommer de profetiska böckerna.
DEN PALESTISKA KANON – Vårt GT
Den Bibel som Jesus och folket i
Palestina använde var den hebreiska Bibeln. Esra hade säkert varit en
nyckelperson då det gällde sammanställningen av den.
Den hebreiska Bibeln hade en annan ordningsföljd än Septuaginta, men den innehöll exakt samma böcker som vi har i vårt GT idag. Böckerna var indelade i tre delar: Lagen, Profeterna och Skrifterna.
|
Den
alexandrinska kanon – vårt GT |
||
|
Historiska böcker (17) |
Poetiska böcker och vishetslitteratur (5 böcker) |
Profetiska böcker (17) |
|
1 Mosebok |
Job |
Jesaja |
|
2 Mosebok |
Psaltaren |
Jeremia |
|
3 Mosebok |
Ordspråksboken |
Klagovisorna |
|
4 Mosebok |
Predikaren |
Hesekiel |
|
5 Mosebok |
Höga Visan |
Daniel |
|
Josua |
|
Hosea |
|
Domarboken |
|
Joel |
|
Rut |
|
Amos |
|
1 Samuelsboken |
|
Obadja |
|
2 Samuelsboken |
|
Jona |
|
1 Kungaboken |
|
Mika |
|
2 Kungaboken |
|
Hahum |
|
1 Krönikeboken |
|
Habackuk |
|
2 Krönikeboken |
|
Sefanja |
|
Esra |
|
Haggai |
|
Nehemja |
|
Sakarja |
|
Ester |
|
Malaki |
|
Klagovisorna
räknas ibland till de poetiska böckerna, men den har i vår Bibel fått sin
plats bland de profetiska böckerna. Klagovisorna är en naturlig fortsättning
på Jeremia bok. |
||
|
Den palestinska
kanon – Jesu Bibel |
||
|
Lagen |
1 Mos – Genesis
(Ursprunget) |
Pentateuken |
|
2 Mos – Exodus
(Utgång) |
||
|
3 Mos –
Leviticus (Prästboken) |
||
|
4 Mos – Numeri
(folkräkningen) |
||
|
5 Mos –
Deuteroniom (sammanfattning) |
||
|
Profeterna |
Josua |
De tidigare
profeterna |
|
Domarboken |
||
|
1 Samuelsboken |
||
|
2 Samuelsboken |
||
|
1 Kungaboken |
||
|
2 Kungaboken |
||
|
Jesaja |
Profetskrifterna |
|
|
Jeremia |
||
|
Hesekiel |
||
|
De tolv små
profeterna (Tolvprofetboken) Från Hosea till
Malaki) |
||
|
Skrifterna |
Psaltaren |
Poesi- och
visdomslitteratur |
|
Ordspråksboken |
||
|
Job |
||
|
Höga Visan |
De fem
festrullarna |
|
|
Rut |
||
|
Klagovisorna |
||
|
Predikaren |
||
|
Ester |
||
|
Daniel |
|
|
|
Esra/Nehemja (en
bok) |
||
|
1 och 2
Krönikeboken (en bok |
||
Då Jesus hade bibelstudium med sina
lärjungar på vägen till Emmaus undervisar han dem från alla tre delarna av
Bibeln: Skrifterna, Moses (lagen) och Profeterna (Luk 24:27).
Och då Jesus använder uttrycket ”från Abel
till Sakarja” (Matt 23:35), så betyder det ´från början till slutet´, eller
´från Bibelns första bok till den sista´. Abel står nämnd i Bibelns första bok
(1 Mos 4), och Sakarja i den sista boken i den hebreiska Bibeln (2 Krön
24).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar