5 nov. 2025

Kapitel 14 – Gamla Testamentets uppkomst.

 GAMLA TESTAMENTETS HISTORIA - Del 14


Gamla Testamentes böcker är skrivna av många olika författare under en mycket lång tidsperiod. I loppet av de sista fyra hundra åren före Kristus sammanställde man och kanoniserade Gamla Testamentets böcker. Att de blev kanoniserade innebär att de gavs en speciell ställning som heliga skrifter (kanon=rättesnöre).

DEN ALEXANDRINSKA KANON  200-talet f.Kr.
    Den hellenistiska kulturen blev från cirka 300 f.Kr. den dominerande, och eftersom många judar levde i den grekisktalande världen, blev behovet starkt att översätta de heliga skrifterna till grekiska.

    I Alexandria i Egypten översatte 70 lärda män GT från hebreiska till grekiska. Översättningen fick namnet Septuaginta som betyder 70. Ordningsföljden av böckerna i GT har vi fått från Septuaginta, eller den alexandrinska kanon som den också kallas.

   Grundprincipen i den ordningsföljden är att först kommer de historiska böckerna, sedan kommer uppbyggelseböcker och till sist kommer de profetiska böckerna.

 

DEN PALESTISKA KANON – Vårt GT
    Den Bibel som Jesus och folket i Palestina använde var den hebreiska Bibeln. Esra hade säkert varit en nyckelperson då det gällde sammanställningen av den.

    Den hebreiska Bibeln hade en annan ordningsföljd än Septuaginta, men den innehöll exakt samma böcker som vi har i vårt GT idag. Böckerna var indelade i tre delar: Lagen, Profeterna och Skrifterna.

Den alexandrinska kanon – vårt GT

Historiska böcker (17)

Poetiska böcker och vishetslitteratur (5 böcker)

Profetiska böcker (17)

1 Mosebok

Job

Jesaja

2 Mosebok

Psaltaren

Jeremia

3 Mosebok

Ordspråksboken

Klagovisorna

4 Mosebok

Predikaren

Hesekiel

5 Mosebok

Höga Visan

Daniel

Josua

 

Hosea

Domarboken

 

Joel

Rut

 

Amos

1 Samuelsboken

 

Obadja

2 Samuelsboken

 

Jona

1 Kungaboken

 

Mika

2 Kungaboken

 

Hahum

1 Krönikeboken

 

Habackuk

2 Krönikeboken

 

Sefanja

Esra

 

Haggai

Nehemja

 

Sakarja

Ester

 

Malaki

Klagovisorna räknas ibland till de poetiska böckerna, men den har i vår Bibel fått sin plats bland de profetiska böckerna. Klagovisorna är en naturlig fortsättning på Jeremia bok.

Den palestinska kanon – Jesu Bibel

 

 

Lagen

1 Mos – Genesis (Ursprunget)

 

Pentateuken
(=”Femrulleboken)

2 Mos – Exodus (Utgång)

3 Mos – Leviticus (Prästboken)

4 Mos – Numeri (folkräkningen)

5 Mos – Deuteroniom (sammanfattning)

 

 

 

 

 

Profeterna

Josua

 

 

De tidigare profeterna
Berättande skrifter

Domarboken

1 Samuelsboken

2 Samuelsboken

1 Kungaboken

2 Kungaboken

Jesaja

 

Profetskrifterna
De senare profeterna

Jeremia

Hesekiel

De tolv små profeterna (Tolvprofetboken)

Från Hosea till Malaki)

 

 

 

 

 

Skrifterna

Psaltaren

 

Poesi- och visdomslitteratur

Ordspråksboken

Job

Höga Visan

 

 

De fem festrullarna

Rut

Klagovisorna

Predikaren

Ester

Daniel

 

Esra/Nehemja (en bok)

1 och 2 Krönikeboken (en bok


    Då Jesus hade bibelstudium med sina lärjungar på vägen till Emmaus undervisar han dem från alla tre delarna av Bibeln: Skrifterna, Moses (lagen) och Profeterna (Luk 24:27).

    Och då Jesus använder uttrycket ”från Abel till Sakarja” (Matt 23:35), så betyder det ´från början till slutet´, eller ´från Bibelns första bok till den sista´. Abel står nämnd i Bibelns första bok (1 Mos 4), och Sakarja i den sista boken i den hebreiska Bibeln (2 Krön 24).  


Inga kommentarer: