22 apr. 2014

Har kyrkan förlorat tron på sitt eget budskap?

Kristen Gudstjänst på söndag - Österns religioner på onsdag

Jag fick ett mejl med information om kyrkans kommande samlingar. Man inbjuder till Påskgudstjänst på påskdagen och presenterar gudstjänsten så här: "Påsk – de tvära kastens högtid
Framgång – Misslyckande – Bottenlös förtvivlan – Nytänk – Djupaste glädje
"

Det låter väl bra, men sedan presenteras också kyrkans program för den efterföljande onsdagen:
"Rörelse och stillhet
xxxxxxx låter oss prova Mindfulness Yoga.
Här är upplevelsen i stunden viktigare än prestationen. Vi gör uppmjukande och stärkande yogarörelser, andningsövningar och meditation.
Genom att öva närvaro i kroppen fördjupar vi insikten i vad som pågår i vårt inre, känslor, tankar och kroppsförnimmelser.
För dig som är nybörjare och vill prova Mindfulness Yoga
För dig som vill prova på både Yoga och Mindfulness
För dig som vill ge dig själv tid till läkning och inspiration.
I Mindfulness Yoga utövar vi yogarörelserna med uppmärksamhet på den inre upplevelsen. Vi går igenom yogaställningarna med omsorg och lyhördhet för kroppens signaler. Mjukar upp och stärker våra muskler och övar oss i närvaro i kroppen, här och nu. Genom att iaktta andningen och göra andningsövningar förankrar vi sinnet i kroppen. Vi ger oss själva mer andrum och livskraft
."

Det ser ut som om kyrkan har förlorat tron på sitt eget budskap, evangeliet om Jesus. I stället försöker man dra människor till kyrkan genom att bjuda på inslag från främmande religioner.

(Kyrkan på bilden har inget sammanhang med den i texten omnämnda kyrkan. Bilden visar bara vad som händer med en kyrka som är byggd på en instabil grund)

Jag tror inte det finns något som Gud varnar mer för än att blanda samman olika religioner och "halta till bägge sidor".

Men då jag går in på xxx-kyrkans hemsida förstår jag att kyrkan inte har någon speciellt definierad tro, utan välkomnar alla åsikter och uppfattningar:
"Vi som håller xxx-kyrkan igång är också osäkra, vi kan inte veta. Vi behöver samtala med dig och höra vad du har att säga. xxx-kyrkan är alltid en plats för respektfulla möten. Här har ingen rätten att pådyvla någon en åsikt, uppfattning eller tro. Hos oss respekteras varje upplevelse eller övertygelse."

(Orsaken till att jag ersatt namn med xxx är att jag inte önskar utpeka en speciell församling. Dessvärre är detta synsätt vanligt i ett stort antal församlingar idag, och det är företeelsen som jag vill varna för)

För min del blir jag inte tilltalad av en sådan inbjudan. Jag vill vara med i ett sammanhang som grundar sig på tron på Gud och Bibeln. Jag vill vara med i ett sammanhang där man vet vad man tror på och där man är ivrig att sprida den tron. För enligt Jesus är den tron avgörande för vårt eviga väl:
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." (Joh 3:16)

/PB

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud vi älskar at följa idag med Jesus namn och jag har blivit frälst genom blodet och nåden Ande hjälper oss dagligen till seger och han leder oss till hela sanning och Gud är vällight någa ,att hans ord följs och till lämpars i livet gång och ger endast välsignelse när sanningen har makt i, låt vända bort från allt obiblisk tron in Jesus namen,tack med välsignelse,keijo södertälje