18 mars 2021

Dom sa’, att dom sa’, att dom sa’…

 


Sveriges radios korrespondent Daniel Alling sa precis så här, när han rapporterade om efterdyningarna av Oprah Winfreys omtalade intervju med Meghan Markle och prins Harry.

-        ”Dom sa, att dom sa, att dom sa…”!

Alling markerade med sitt uttalande att det finns många åsikter därute om vad som faktiskt är sant, och att åsikterna går starkt isär. Någon tillförlitlig källa till sanningen lär aldrig komma fram.

Men de där orden ”dom sa, att dom sa, att dom sa…” fastnade hos mig. Jag blev påmind att många dömer ut kristen tro just på det här sättet, utan att faktiskt förstå vad det är man gör.

Hur många fördomar mot kristen tro handlar inte om just detta. Man har hört någon som har sagt något om någon kristen som har sagt eller gjort det eller detta. Och så bygger man sin åsikt om den kristna tron genom alla dessa hörsägner.

Och det finns också bland oss kristna många som använder samma teknik, när de bildar sig sin uppfattning om vad tron handlar om. I stället för att gräva djupare och undersöka sanningen direkt vid källan bygger man sin tro på vad ”dom sa, att dom sa, att dom sa”.

-        Min söndagsskollärare sa…

-        Min pastor sa…

-        Min mamma sa…

-        Min kompis sa…

-        Osv. osv. osv.

Tänk om vi i stället för att bygga på vad alla andra sa, lärde oss att gå direkt till källan som är Guds ord. Gud lovar att tala till den som verkligen vill lyssna till honom. Han talar direkt till var och en som vill lyssna. Hans ord är levande. Det skrevs ner för länge sedan men har fortfarande liv i sig. Och Gud vill tala till dig och mig idag – om vi bara är villiga att lyssna!

Lyssna! -  Inte till vad andra säger om Gud, men till vad Gud säger till mig. Och den säkraste källan till att höra Guds tilltal till mig är att läsa Guds eget Ord – Bibeln. 

Vi ska lyssna till andras vittnesbörd om, och erfarenheter med Gud. Vi ska lyssna till andras förkunnelse. Men framför allt ska vi själva gå till Sanningens källa, Bibeln och stämma av om det dom säger är rätt.

I Apostlagärningar läser vi om hur Paulus och Silas förkunnade evangeliet i Tessalonike, men de mötte så starkt motstånd att de måste lämna platsen. De flydde till Berea och vi läser:

”Redan samma natt skickade bröderna i väg både Paulus och Silas till Berea. Så snart de kom dit gick de till judarnas synagoga. Folket där var öppnare än de i Tessalonike. De tog emot ordet med stor villighet och forskade varje dag i Skrifterna för att se om det stämde. Många av dem kom till tro…” (Apg. 17:10-12)

Jag älskar dessa bibelversar och jag älskar folket i Berea. Det står att de var mer öppna än Tessalonikerna. De lyssnade, de tog emot, men så forskade de också själva i Skrifterna, för att se om det som Paulus och Silas förkunnade var sant. Det stämde, och då började de tro!

I London var reportrarna och korrespondenterna hänvisade till hörsägner. Hur hovet egentligen tänkte och kände var hemligt. Ingen kan veta. Man är hänvisad till att förmedla ”det dom sa, att dom sa, att dom sa”.

Med den kristna tron är det annorlunda. Vi har idag tillgång till Bibeln som en orubblig källa till vem Gud är och hur han vill relatera till mänskligheten.

Jag önskar att ingen längre skulle nöja sig med hörsägner om den kristna tron. Gå till källan, läs ödmjukt och be att Gud själv ska tala till dig genom sitt Ord. Han kommer att göra det!

Inga kommentarer: