24 mars 2021

UTMANINGEN 24 mars - Job 39

 

TA GUD PÅ ORDEN

Bibelläsning: Job 39
Läs bibeltexten här

"Och HERREN svarade Job. Han sade: Vill du tvista med den Allsmäktige, du mästare?
Ge svar, du som anklagar Gud. Job svarade HERREN och sade: Jag är för ringa, vad kan jag svara dig?  Jag lägger handen på munnen. En gång har jag talat, men jag säger inget mer, ja, två gånger, men jag gör det aldrig mer
." (Job 39:35-38 FB)

Job förstår att han har talat emot Gud. Han inser sitt misstag och lovar att aldrig tala emot Gud mera.

Då vi läser texten är det lätt att förstå hur fel Job handlat.

Men hur ofta talar inte vi emot Gud? Då vi läser Bibeln kanske vi tänker "det kan väl inte Gud mena?" Eller då vi läser ett löfte kanske vi tänker "så lätt kan det väl inte vara?"

Men Gud är tillförlitlig. Du kan lita på hans ord. Om du har en annan uppfattning än Gud, så är det alltid Gud som har rätt. Du kan tryggt ta Gud på orden.

- Mannakorn att tugga på under dagen: Ta Gud på orden 

_______________
Innehåll:

Fortsättning av Herrens tal till Job. I kapitlets sista verser inser Job sitt misstag att tala emot Gud.

Kommentar:
Herren fortsätter att gå igenom många fantastiska saker från djurriket och frågar Job om det var han som kunde ordna allting så väl. Herren avslutar med en fråga till Job: "Du som tvistar med den Allsmäktige, ska du tillrättavisa honom? Du som anklagar Gud, ge svar!" (vers 35).

För första gången i Jobs bok svarar inte Job med en lång utläggning. För första gången inser Job vidden av att den han har anklagat är himmelens och jordens skapare och upprätthållare, och hur meningslöst det är att försöka vinna en diskussion mot den som skapat honom.

Jobs svar blir: "Jag är för liten. Vad kan jag svara dig? Jag sätter handen för munnen" (vers 37). 

Till eftertanke:
- Händer det att du stöter på bibelord som du inte tycker om? Vad gör du då? Kritiserar du Gud för att han inte talar eller handlar på det sätt du tycker att han borde göra?
För min egen del brukar jag sammanfatta min teologi i två punkter:
- Gud är god - alltid!
- Hans Ord är sant - alltid!
Kan du hålla med om denna enkla teologi? Hur skulle du vilja sammanfatta hur du ser på Gud och Hans Ord?


Inga kommentarer: