3 maj 2022

Om jag vore muslim

 


- Joakim Lundqvist i ledarkrönika i Världen idag -
Jag funderar på hur jag skulle ha tänkt om jag vore muslim i Sverige i dag. Och då menar jag en av den stora majoriteten av fridsamma, fredliga människor som vill varandra och andra väl. Hur hade jag resonerat om jag stått i ledningen inom en muslimsk rörelse i stället för en kristen?

Jag hade definitivt varit djupt bekymrad. Jag hade slitit mitt hår över det faktum att så många personer, så många gånger, om och om igen, total­kvaddade bilden av min Gud, min tro och hur den borde levas ut....

...
Ja, jag skulle vara extremt bekymrad. Och eftersom min ambition var att visa på islam som en fredlig religion, där kärlek och respekt frodades, skulle jag omedelbart samla alla mina ledarkollegor till aktiv handling. Vi hade tillsammans skrivit långa artiklar i alla tänkbara tidningar, där vi med all kraft fördömde och tog det starkaste avstånd från dessa galningar – extremister som vill svärta ner vår tro och ge människor intrycket av att den är raka motsatsen till dess sanna väsen.

Läs mer här: https://www.varldenidag.se/ledarkronika/om-jag-vore-muslim/repvcC!Wb8Cm4ftpV0vgw7Mxcizjw/

Inga kommentarer: