18 feb. 2023

Inför söndagen 19 februari. Tema: KÄRLEKENS VÄG


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Höga v 8:6-7
6 Sätt mig som ett sigill på ditt hjärta, som ett sigill på din arm.
Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som dödsriket.
Dess glöd är som eldsglöd, en Herrens låga.
7 De största vatten kan ej släcka kärleken, strömmar kan ej dränka den.Om någon ville ge alla rikedomar i sitt hus för kärleken, skulle han ändå bli försmådd.


  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    2 Kor 5:14-21
    14 Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött. 15 Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. 16 Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. Även om vi lärt känna Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte längre så. 17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord. 20 Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar: låt försona er med Gud. 21 Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Mark 10:32-45
    32 De var nu på väg upp till Jerusalem, och Jesus gick före dem. De som följde honom var förskräckta och fyllda av fruktan. Då tog Jesus än en gång till sig de tolv och talade om för dem vad som skulle hända honom: 33"Se, vi går upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda, som skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna. 34 Dessa skall håna honom, spotta på honom och gissla och döda honom. Men efter tre dagar skall han uppstå."

    35 Då gick Jakob och Johannes, Sebedeus söner, fram till Jesus och sade: "Mästare, vi vill att du ger oss vad vi ber dig om." 36 Han sade till dem: "Vad vill ni att jag skall göra för er?" 37 De svarade: "Låt den ene av oss få sitta på din högra sida i din härlighet och den andre på din vänstra." 38 Jesus sade till dem: "Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den kalk som jag dricker, eller döpas med det dop som jag kommer att döpas med?" 39 De svarade: "Det kan vi." Jesus sade till dem: "Den kalk som jag dricker skall ni dricka, och med det dop som jag blir döpt med skall ni döpas. 40 Men platsen på min högra sida och platsen på min vänstra sida är det inte min sak att ge bort, de platserna skall tillfalla dem som de är beredda för."

    41 När de tio andra hörde detta, blev de uppretade på Jakob och Johannes. 42 Då kallade Jesus dem till sig och sade: "Ni vet att de som anses vara folkens ledare uppträder som herrar över dem och folkens stormän härskar över dem. 43 Men så är det inte hos er, utan den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare, 44 och den som vill vara främst bland er skall vara allas slav. 45 Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 86:5-11

  • 5 Du, Herre, är god och vill förlåta,
  • du är stor i nåd mot alla
  • som ropar till dig.
  • 6 Herre, hör min bön,
  • lyssna till mina böners ljud!
  • 7 Jag ropar till dig på nödens dag,
  • ty du skall svara mig.
  • 8 Herre, ingen är dig lik
  • bland gudarna,
  • inga gärningar är som dina.
  • 9 Alla folk som du har gjort
  • skall komma och tillbe inför dig, Herre,
  • de skall ära ditt namn.
  • 10 Ty du är stor och du gör under.
  • Du ensam är Gud.
  • 11 Visa mig, Herre, din väg,
  • jag vill vandra i din sanning.
  • Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

    Inga kommentarer: