1 feb. 2023

Vad händer på rupebasidorna den närmaste tiden?


Här kommer en översikt över vad du kan vänta dig då du läser vår blogg eller vår Facebook-sida den närmaste tiden.
(Du finner länkarna till dessa sidor här: www.rupeba.se)
_____________________

VARJE DAG

- DAGENS ANDAKT - Rut Baronowsky

- UTMANINGEN - Ett kapitel om dagen från Gamla Testamentet (Håller på 2013 och 2014). Du kan även få dagens avsnitt som ett mejl varje morgon. Skriv till info@rupeba.se och skriv ett ord: UTMANINGEN så får du mejlet från och med nästa dag (Den tjänsten kostar ingenting)
___________________________

VARJE MÅNDAG-ONSDAG-FREDAG

På dessa dagar har vi den senaste tiden haft en serie om Guds ord: TA GUD PÅ ORDEN.

Från och med fredag den 3 februari börjar vi en ny serie från PSALM 119.

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser. Genom att psalmen är alfabetisk kunde man minnas de olika avsnitten och sjunga psalmen utantill när man vandrade upp till Jerusalem och Templet vid de olika högtiderna.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

Läs långsamt och "tugga" på texten.
____________________

VARJE TORSDAG

I UTMANINGEN läser vi Gamla Testamentet på två år. Det kan vara fint att få läsa något från Nya Testamentet mitt under all läsning från Gamla Testamentet.
På torsdagar kommer du från och med den 2 februari att kunna läsa TORSDAGSBIBELSTUDIET. Vi börjar med Tessalonikerbreven.

____________________

VARJE LÖRDAG

...kan du som vanligt läsa Svenska kyrkans bibeltexter för den kommande söndagen.

____________________

VARJE SÖNDAG

Här återkommer sedan många år "TIDIG SÖNDAGSMORGON - veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet" med Peter Baronowsky.

____________________

VARJE TISDAG

Ja, nu är det bara tisdagarna kvar. Där brukar vi lägga ut ett externt inslag. Ett vittnesbörd eller någon artikel från den kristna pressen.

____________________


Inga kommentarer: