4 juni 2017

Tidig söndagsmorgon den 4 juni

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på tillvaron

Det är juni! Sommaren är här! Solen skiner från en blå himmel! I alla fall där vi befinner oss. Vi har haft en veckas semester och tillbringar den på varmare breddgrader.

Semester innebär också tid att läsa och under veckan har jag läst från några olika böcker. Först och främst har jag ju läst från Bibeln. Det vet ni alla som brukar läsa rupeba.se där jag dagligen publicerar anteckningar från min bibelläsning.

Här är de övriga böcker jag har tillbringat en del tid tillsammans med:
1/ Skjebnetime av Francis Schaeffer. Den boken tog jag ut bokhyllan hemma innan vi reste. Den boken har vi nog haft i vår bokhylla sedan 80-talet. Francis Schaeffer startade L´abri-kommuniteten i Schweiz och var en stark förespråkare för bibeltroheten. L´Abri bygger på Sanning och Kärlek. Man måste obönhörligt hålla fast vid sanningen som presenteras i Guds Ord, samtidigt som man bemöter de med an annan mening i kärlek.

2/ Kristen i landet Lagom av Runar Eldebo. Boken köpte vi förra helgen på Proklama i Stockholm. Proklama är en liten källarbutik som drivs ideelt. Förmodligen den enda kristna bokhandel som finns kvar i Stockholm. Jag hade Runar Eldebo som lärare i Homiletik då jag studerade teologi på Stockholms Teologiska Hörgskola. Eldebo beskriver en kyrka som vill vara lagom. Inte för mycket utmanande. En kyrka som inte har för starka meningar. En kyrka som egentligen ingen behöver.

3/ Strømmer av nåde av Roy Godwin och Dave Roberts. Förra veckan var Rut och jag inbjudna till Sentraldivisjonens samling. Efter samlingen fick vi en bok av en av de unga officerarna. Ja, han kanske inte är så ung längre, han var faktiskt elev på Jelöy Folkhögskola för trettio år sedan då Rut och jag var lärare där.
Han hade köpt ett antal exemplar av boken och han förärade en av dem till oss. Jag har just läst det första kapitlet och boken verkar fantastisk!

Snart är veckan slut och vi återvänder till Moss och arbetet där. Sommaren ligger framför med många olika engagemang. Det finns till exempel ett antal sommarkonferenser som kan vara väl värda att ta del av. Här kommer tre förslag:

Frelsesarmeens kongress i Oslo 22-25 juni
. Läs mer HÄR.
Bygget Norr 4-6 augusti.
EFS-kyrkans sommargård Solbacken, Örnsköldsvik. Läs mer HÄR
Bygget Mälardalen 1-3 september
. Hjälmargården. Läs mer HÄR.


Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky





Inga kommentarer: