7 aug. 2022

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 7 augusti

 



Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Nu har vi kommit en bit in i augusti och skolan och många andra verksamheter är snart igång igen. För vår del har vi den första bibelhelgen redan nu i augusti. Den blir i Ronneby och det är Pingstkyrkan och Frälsningsarmén i Ronneby som är inbjudare.

För någon vecka sedan fick vi frågan från Ronneby om vi hade något tema för helgen som de kunde ha med i annonseringen. På morgonen bad vi att vi skulle få ett tema under dagen. På kvällen var vi på en gudstjänst. En ung flicka som just hade gått en bibelskola gav sitt vittnesbörd. Och mitt i vittnesbördet sa flickan tre ord som fick oss att reagera. Orden var "Det finns mer...". Vi vände oss omedelbart mot varandra och log och visste att det var temat vi skulle välja och nu står det på affischerna för Bibelhelgen i Ronneby: "Det finns mer...".

Under veckan har vi också haft en mini-semester på västkusten (Ja, jag vet att pensionärer inte får semester, men man kan ju låtsas). På väg till Göteborg stannade vi och åt lunch tillsammans med äldste sonen som bor och arbetar i Borås. På kvällen kom ovannämnda son tillsammans med familjens två hundar till Göteborg och vi fick en långpromenad med guidning av sonen. I onsdags fick vi till och med åka ut till Landvetter och hälsa äldste sonens hustru och deras dotter välkomna tillbaka till Sverige efter en semester i ett varmare land.

På väg söderut mot Malmö gjorde vi ett uppehåll på Skrea Havsbad i Falkenberg (Bild 1). Det var en alldeles fantastiskt fin dag med blå himmel och underbart sommarväder. Det var så varmt att en av oss till och med badade i havet (Jag vaktade våra solstolar under tiden).

Morgonen efter googlade jag på "Skrea Havsbad" och kom till en artikel i Hallands Nyheter med följande text: "Från den 1 juli i år är det inte längre gratis att bada i Halland om du är över 20 år. Både boende och turister behöver köpa ett årskort eller betala en dagsavgift". Artikeln var utförlig och berättade hur man köper årskort och hur vakter kommer att gå runt och kontrollera biljetterna flera gånger om dagen (Du hittar länken till artikeln längst ned i detta inlägg). Jag var naturligtvis glad att det inte var någon biljettkontroll under tiden vi låg på stranden och funderade på hur mycket vi hade kunnat få i böter om dom kommit på att två biljettlösa västeråsare hade blandat sig med alla laglydiga badgäster. Men efter en stund kom jag på att artikeln jag hade hamnat på var ett aprilskämt från 2017.

På vägen hem åt vi lunch vid Brahehus ovanför Gränna. Eftersom jag har tillbringat min barndoms somrar i Tranås, bara några mil från Brahehus, var detta känd mark för mig. De flesta somrar gjorde vi en tur till Gränna för att köpa polkagrisar och besöka Brahehus som Per Brahe den yngre lät bygga åt sin hustru som dessvärre hann dö innan huset blev färdigt. På Brahehus förlovade sig också vår yngste son med en ung flicka som efterhand blev hans hustru. Vill du veta mer om Brahehus finns det en länk även till detta i slutet av detta inlägg.

Då vi kom hem hade tryckeriet levererat en nytryckning av min bok TOLKNINGSBOKEN. Den har varit slutsåld en längre period. Den boken är ett sammandrag av ett antal föreläsningar som jag har haft då det gäller bibelförståelse och bibeltolkning. Men detta räknar jag med att återkomma under den kommande veckan.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky


Här kan du läsa mer om Brahehus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Brahehus


Inga kommentarer: