12 sep. 2023

Vittnesbördet: Livet vände för Felix


(Bildtext: Skådespelaren Felix Engström lever sida vid sida med sin starka kristna tro, som räddat honom ur mörker och hopplöshet. Foto: ADAM SALOMONSSON)

- Adam Salomonsson i Inblick -

Han är en av Sveriges skådespelare och har gått in för varje karaktär han gestaltat. Men bakom teatermasken fanns en törstande, otrygg människa som sökte mening i tillvaron. När livskrisen var som värst grep Jesus in genom ett kyrkobesök som skulle förändra allt. Idag är Felix Engström en hängiven kristen och engagerad i socialt arbete.

"När botten nåddes och Felix var som djupast i den negativa spiralen anades en ljusning. Ett besök i kyrkan skulle komma att bli en inkörsport till ett nytt och bättre liv.

– Tio år efter separationen hamnade jag i en frikyrka för första gången. Jag hade vid några tidigare tillfällen besökt Svenska kyrkan, men kände att jag aldrig fick någon riktig föda där, säger han och fortsätter:

– Inne i frikyrkan hörde jag en predikan rakt ur Bibeln om äktenskapet mellan man och kvinna. Det som jag alltid har längtat efter. Det var för mig helt sensationellt.

Felix blir märkbart lyrisk när han återberättar om predikan, och beskriver den stämning som rådde i kyrkan och människorna i den.

– Allt det där talade till mig. Jag tänkte att det här är något jag inte kan släppa. Och det har jag inte gjort.

Kyrkobesöket blev en personlig nystart på olika sätt för skådespelaren. Några månader efteråt lät han döpa sig. Ytterligare en tid senare träffade han sin nuvarande fru, som också är kristen."

Läs mer här: 
https://inblick.se/livsberattelser/fralsning/livet-vande-for-felix

Inga kommentarer: