16 dec. 2008

Stellan Skarsgård:"Jag ser religionen som problem"

Stellan Skarsgård. Foto: ALL OVER PRESS
I Expressen får vi ett referat från Stellan Skarsgårds medverkan i intervjuboken "Personligt - samtal med fritänkare", av Christer Sturmark.

Skarsgård säger bl.a.:
"I dag ser jag i högsta grad religionen som ett problem. Jag har inget behov av någon ideologi och vill inte ställa mig bakom något idésystem"

Det låter ju inte precis genomtänkt. Hur kan man leva utan att ha någon form för idésystem för hur man ska leva som människa på jorden. Hur fungerar en hjärna som är helt tom på ideér och värdesystem.

Då Skarsgård sedan påstår att religion i högsta grad är ett problem så låter det onyanserat.
-Är moder Theresas verksamhet ett problem?
-Är Frälsningsarméns soppkök för hemlösa och utslagna ett problem?

Hade det inte varit bättre att säga att det finns religiösa yttringar som är ett problem i stället för att säga att religion som fenomen är ett problem?

Att påstå något sådant är lika intelligent som att påstå att politik borde förbjudas i Riksdagen. Tänk vad mycket elände politiska ideologier har ställt till med. Tänk på alla tiotusentals oskyldiga som släpades bort från de baltiska staterna till Sibirien av den sovjetiska kommunistiska ideologin. Tänk på alla miljoner judar som dödades på grund av nazisternas politiska ideologi.

Nej sådana uttalanden stärker inte trovärdigheten i Christer Sturmarks bok som syftar till att svärta ned all religion, utom religionen ateistisk humanism.

Dagen>>

1 kommentar:

Thomas O. sa...

Mycket bra skrivet! Jag rekommenderar denna bloggpost i min blogg.