16 mars 2012

Morgonkoll 16/3

rupebas morgonkoll den sextonde mars

Vägar mot en sund toleranstillämpning
Ännu en artikel av Kjell O. Lejon från Claphaminstitutets hemsida - "För att meningsfullt kunna tala om grundläggande och vägledande toleransprinciper, och för att förstå varför de är så viktiga för vår mänskliga samlevnad, måste vi ha lyft oss (eller ha blivit lyfta) ur relativismens och subjektivismens åsiktsgungfly. Vi måste ha insett att tolerans inte innebär att vi måste tycka att allt är lika rätt, utan att
det finns rätt och fel, att det finns fundamentala etiska principer för umgänget människor emellan. Vi bör även ha förstått att om dessa principer följs, så kan det resultera i att det mänskliga livet överlag
kan präglas av åtminstone elementär respekt, ömsesidighet och medmänsklighet.
"

Ett tolerant evangelium?
Lukas Berggren i Världen idag - "Vi behöver be om att få ta del av Guds kärlek till våra medmänniskor. En kärlek som driver oss att förkunna ett fullt evangelium. Inte någonsin med en dömande attityd, för vi har alla områden där vi behöver korrigering. Men ett evangelium som är inkluderande och korrigerande på samma gång. Om vi verkligen bryr oss om varandra så behöver vi konfrontera synd och orättfärdighet. Vår passiva "tolerans" hjälper inte människor, utan leder ytterst sett till att människor går evigt förlorade. Ett sant kristet evangelium kommer alltid att ha en profetisk udd. Den udden är främst riktad mot oss själva, men också mot samhälle och församling. Det är Guds nåd."

In English
 Is Hell Real and Does God Really Send People There?

The Christian Post - "Christian apologist Mark Mittelberg knows well that believers are often faced with tough questions about their faith. He is the author of the book, ´The Questions Christians Hope No One Will Ask.´
It's a topic no one likes to think about and that, frankly, isn't a lot of fun to teach about either," Mittelberg told The Christian Post on Monday. "But therein lies the problem: if we don't teach about it, if we don't warn people, if we don't emphasize the reality of hell the way Jesus did, then it soon fades to the back of people's minds
."

Inga kommentarer: