15 juni 2014

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 15 juni

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen, och idag ska vi ha soldatinvigning på kåren i Moss. Soldatinvigningar är höjdpunkter i en kårs liv. Vi behöver fler soldater. Vi behöver män och kvinnor som helhjärtat engagerar sig för världens frälsning. (Bilden till höger: en av de 72 soldater som invigdes i Lettland under de år vi arbetade där)

Någon kanske frågar om man inte kan vara lika bra kristen om man inte är soldat. Jo, det kan man alldeles säkert. Men soldatskapet innebär något mer. Det innebär att man offentligt ingår en pakt med Gud där man skriver under en avsiktsförklaring vad man vill använda sitt liv till. Att vara soldat är förpliktigande. Att skriva under soldatpakten är att deklarera inför Gud och människor: "Du kan räkna med mig."

Det dokument soldaten ska skriva under heter "Krigsartiklarna" (heter det så fortfarande?) och du kan läsa dokumentet HÄR.

Veckan i övrigt började på Färöarna. Det finns länder som fortfarande firar Annandag Pingst. I måndags hade vi avslutningsmötena i Pingstkonferensen. I avslutningsmötets avslutning sökte sig ett 20-tal personer fram för förbön och invigning. Efter mötet sa en av de äldre trotjänarna på kåren, en person som normalt inte säger så många ord i onödan: "Jag är nöjd med helgen. Men det som hände ikväll måste man väl ändå kalla för ett genombrott."

Det finns två levande kårer på Färöarna. En i Torshavn och en i Våg, som ligger på Söderön, två timmars båtresa från Torshavn. På kåren i Torshavn kommer hela familjen på mötena. Barnen finns med hela mötena och tillåts att synas och höras. Under en av mina predikningar var det någon som tog dessa två dramatiska bilder. På den första ser det ut som om de som kommit till botbänken vrider sig i syndanöd och kämpar för att "komma igenom". På den andra bilden ser de ut som de frälsningssökande äntligen fullständigt kapitulerat för Gud. (Obs bilderna är inte arrangerade, de är bara snapshots från verkligheten):
Men, som sagt, nu är det söndagsmorgon, och snart dags för mig att gå upp till kåren och inviga nya soldater. Sedan är det inte långt kvar tills en ny vecka börjar.

Jag önskar dig en välsignad vecka
Peter Baronowsky

PS
Den här spalten heter "..från min personliga utkikspunkt på livet". Här kommer en nytagen bild på min personliga utkikspunkt på livet, utsikten från vårt hus i Moss:



Inga kommentarer: