9 maj 2019

UTMANINGEN 9 maj - Apg 4

"VI KAN INTE TIGA MED VAD VI HAR SETT OCH HÖRT"

Bibelläsning: Apostlagärningarna 4
"Vi kan inte tiga med vad vi har sett och hört" (Apg 4:20)

Lärjungarna hade blivit intagna på förhör och blivit ålagda att aldrig mer tala eller undervisa i Jesu namn (vers 18). Men det fanns en gräns för var man inte längre kunde lyda myndigheterna. De måste lyda Gud mer än människorna (vers 19).

Hur är det i mitt liv?
-Följer jag vad Gud säger eller har jag lätt att anpassa mig till människors förväntningar och påbud?
-Kan jag säga som lärjungarna att jag inte kan tiga med vad jag sett och hört?

Jag är rädd att jag alltför ofta kan tiga då jag skulle ha vittnat om Jesus.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att du ger mig frimodighet att vittna med rätt ord på rätt sätt i de situationer du har förberett för mig.



(Till varje kapitel i NT finns även en avdelning med Översikt, Kommentarer och något att tänka vidare på. Om du skriver ett mail till info@rupeba.se och skriver UTMANINGEN kommer du med på vår utsändningslista. Då får du ett morgonmail varje dag med kommentarer till dagens kapitel)

Inga kommentarer: