11 apr. 2021

UTMANINGEN 11 apr - Ords 16

 

FRAMGÅNGSRIKA PLANER

 Bibelläsning: Ordspråksboken 16
Läs bibeltexten här

"Befall dina verk åt Herren, så har dina planer framgång" (Ords 16:3 FB)

Hur får våra planer framgång? Ordspråksboken svarar: Genom att befalla dina verk åt Herren.


Vad betyder det att befalla sina verk åt Herren? Jag tror att det betyder att överlåta våra planer till Gud. Att i bön och bibelläsning låta våra tankar bli genomdränkta av Guds tänkande, så att våra tankar inte längre bara är våra tankar utan mer Guds tankar.


Då våra verk, det vi håller på med, blir överlåtet till Herren, då har våra planer framgång.

- Mannakorn att tugga på under dagen: Då Gud i bön får forma och leda våra verk, leder det till framgång. 

__________________

Innehåll:
Ordspråk om den vise mannen och den illasinnade.

Kommentar:
Varning för högmod!
"Herren avskyr de högmodiga" kan vi läsa i vers 5 och i nästa vers "genom vördnad för Herren undviks det onda". Vördnad för Herren är den bästa medicinen mot högmod. I högmodet upphöjer jag sig själv, i vördnad för Herren finns det ingenting jag kan berömma mig av.

Högmodet leder förr eller senare till undergång: "Stolthet går före undergång och högmod går före fall" (vers 18). Vi vill gärna räknas till de framgångsrika, men "det är bättre vara ödmjuk bland de ringa än dela byte med de stolta" (vers 19).

Det ser ut som om Gud har större användning för det svaga än för det starka:
"
det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till,  för att ingen människa skall berömma sig inför Gud" (1 Kor 1:28-29).

Jesus gör detta tydligt i liknelsen om bordsgästernas placering (Luk 14:8-11). Jesus avslutar liknelsen med orden: "Var och en som upphöjer sig själv ska bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig ska bli upphöjd".

Jag hörde nyligen någon säga: Då jag kommer in i ett rum med människor ska jag inte tänka ´här kommer jag´, utan´här är ni´. Det handlar om att inte tänka på sig själv som den viktigaste personen.

Till eftertanke:
Tänk igenom uttrycket:
"Vördnad för Herren är den bästa medicinen mot högmod"
- Vad tänker du om det uttrycket?
- Var skulle du placera dig själv i en skala 1-10, där 10 står för extremt högmodig och 1 står för totalt avsaknad av högmod.

Inga kommentarer: