16 apr. 2021

UTMANINGEN 16 apr - Ords 21

 

FÖRBEREDELSE FÖR SEGER

Bibelläsning: Ordspråksboken 21
Läs bibeltexten här

"Hästar rustas för stridens dag, men segern kommer från Herren"(Ords 21:31 FB)

Vi är i krig emot synden. William Booth uttryckte det i sin sista predikan "Jag vill kämpa ända till slutet"


Hur mycket vi än kämpar är det inte vi som skapar seger, utan segern kommer från Herren: "Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot" (Sak 4:6 FB)


Men även om det är Herren som ger seger, måste vi förbereda oss för seger. Vi måste "rusta hästarna för stridens dag" (vers 31).


Förbereder du dig för seger? Eller har du resignerat och förväntar dig vi ska fortsätta att förlora mark?


Herren ger seger, men vi måste rusta oss för striden! 

- Mannakorn att tugga på under dagen: På vilket sätt kan jag rusta mig för seger?

________________
Innehåll kapitel 21:

Ordspråk om att hjälpa den som lider och att vakta sin mun.

Kommentar:
"Var och en tycker att hans vägar är rätta, men Herren är den som prövar hjärtan. Att handla rätt och rättfärdigt är mer värt för Herren än offer" (vers 2-3).

Här talar ordspråken om att många människor bedrar sig själva, då de försöker kompensera det de handlat fel med offer och goda gärningar.

Men även om vi lyckas lura oss själva att tänka att våra vägar är rätta, prövar Herren vad som finns i vårt hjärta.

Det var det som fällde kung Saul (1 Sam 15). Saul hade besegrat amalekiterna. Gud hade befallt Saul att inte ta något krigsbyte, men Saul sparade alla djur som var av värde. Då Samuel kommer till Saul talar Saul om att han nu hade utfört Herrens befallning, men då svarade Samuel: "Vad är det då för ett läte av får som ljuder i mina öron, och vad är det för ett läte av nötboskap jag hör?" (1 Sam 15:14).

Även om Saul i sina egna ögon tyckte att han hade utfört vad Gud hade befallt så överröstades Saul av ljuden av sin olydnad. Saul hade säkert tänkt att det inte var så farligt. Huvudsaken var ju att amalekiterna var besegrade. Det kunde väl knappast störa Gud om han själv tjänade lite på köpet. Då sa Herren genom profeten Samuel: "Har Herren samma glädje i brännoffer och slaktoffer som att man hör Herrens röst? Se, lydnad är bättre än offer och hörsamhet bättre än det feta av baggar. Ty upproriskhet är trolldomssynd och trots är synd och avguderi. Eftersom du har förkastat Herrens ord, har han också förkastat dig, så att du inte längre får vara kung" (1 Sam 15:22-23).

Till eftertanke:
- Finns det tillfällen i mitt liv då jag i stället för att lyda Gud, gjort andra saker än de Gud befallt för att kompensera min olydnad? (Ge extra pengar, tid eller arbete för "Guds sak")

 

Inga kommentarer: