28 okt. 2023

Inför söndagen den 29 oktober. Tema: Samhällsansvar


FRÅN GAMLA TESTAMENTET

2 Mos 23:1-9

1 Du ska inte sprida ett falskt rykte. Du ska inte stödja den ogudaktige genom att bli ett falskt vittne. 2 Du ska inte följa mängden och rätta dig efter den i det onda, så att du vränger rätten när du vittnar i något mål. 3 Du ska inte vara partisk för den fattige i hans rättssak.
4 Om du träffar på din fiendes oxe eller åsna, som har kommit vilse, ska du föra djuret tillbaka till honom. 5 Och om du ser din oväns åsna ligga nertyngd under sin börda, ska du inte lämna mannen utan hjälp. Du måste på allt sätt hjälpa honom.
6 Du ska inte i någon rättssak förvanska rätten för den fattige som du har hos dig. 7 Håll dig långt ifrån orätt sak. Du ska inte döda den som är oskyldig och har rätt, för jag frikänner inte någon som är skyldig. 8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de klarsynta och förvränger de rättfärdigas ord. 9 En främling ska du inte förtrycka. Ni vet själva hur främlingen känner det, eftersom ni har varit främlingar i Egyptens land.

FRÅN BREVLITTERATUREN
2 Kor 8:9-15

9 Ni känner ju vår Herre Jesu Kristi nåd. Han var rik men blev fattig för er skull, för att ni genom hans fattigdom skulle bli rika. 10 Jag ger mitt råd i den här saken för att hjälpa er.
I fjol var ni först både med att påbörja arbetet och att besluta om det. 11 Fullborda nu arbetet, så att ni som med god vilja tog beslutet också genomför det utifrån vad ni har. 12 Finns den goda viljan är den välkommen med vad den har och bedöms inte efter vad den inte har. 13 Vi vill inte att andra ska få det bättre och ni få det svårt, utan att alla ska ha det lika. 14 Just nu ska ert överflöd avhjälpa deras brist, så att deras överflöd en annan gång kan avhjälpa er brist. Så blir det lika för alla, 15 som det står skrivet: Den som samlat mycket hade ingenting över, och den som samlat lite saknade ingenting.

FRÅN EVANGELIERNA
Matt 12:15-21

15 När Jesus fick veta det, drog han sig undan därifrån.

Många följde honom, och han botade dem alla. 16 Han förbjöd dem strängt att avslöja vem han var, 17 för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja:
  • 18 Se min tjänare som jag utvalt,
  • min älskade som min själ
  • gläder sig över.
  • Jag ska sända min Ande
  • över honom,
  • och han ska förkunna rätten
  • för folken.
  • 19 Han ska inte gräla eller ropa,
  • ingen ska höra hans röst
  • på gatorna.
  • 20 Ett brutet strå
  • ska han inte krossa,
  • en rykande veke
  • ska han inte släcka,
  • fram till det att han har fört
  • rätten till seger.
  • 21 Och till hans namn
  • ska folken sätta sitt hopp.
  • FRÅN PSALTAREN
    Ps 40:14-18

  • 14 Var nådig, Herre, och rädda mig!
  • Herre, skynda till min hjälp!
  • 15 Låt alla som vill ta mitt liv
  • möta skam och vanära,
  • låt dem som önskar mig ont
  • vika tillbaka och skämmas.
  • 16 Låt dem häpna av skam,
  • de som säger till mig:
  • "Haha, haha!"
  • 17 Låt alla som söker dig
  • få jubla och glädjas i dig,
  • låt dem som älskar din frälsning
  • alltid säga: "Herren är stor!"
  • 18 Jag är betryckt och fattig,
  • men Herren tänker på mig.
  • Du är min hjälp och befriare.
  • Min Gud, dröj inte!

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)

  • Inga kommentarer: