5 okt. 2015

Till flydda tider...

Johan Ludvig Runebers finländska nationalepos, Fänrik Ståls sägner,  börjar med orden: "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna".

Och vi kommer ibland i situationer där vi plötsligt får en "flashback" och kommer ihåg något som hände för länge sedan.

Rut och jag var på väg till bibelhelgen i Odda i fredags och vi passerade Notodden och Hjartal på Europaväg 134. Bortsett från att det var väldigt vackert, vi passerade bland annat ett antal stavkyrkor, så kom vi plötsligt ihåg något som hände 1961.

Heddals stavkirke, Notodden
Vi var på den tiden med i ungdomsgruppen på Frälsningsarméns 6:e kår i Stockholm. 1961 åkte vi ut på en sportlovsresa. Ledare för gruppen var kårledaren Fred Byhlin och ungdomsledaren Lennart Modig. Vi åkte tåg till Notodden och sedan i en gammal skranglig buss upp till Hjartdals fjellstue.

Det var en sådan buss som hade motorhuven framför bussen (om det är någon som kommer ihåg hur dom såg ut). På den tiden låg utvecklingen i Sverige långt före Norge.

Vi åkte skidor i skogarna och i några nedförsbackar på träskidor med stålkanter och låga fästpunkter (väldigt praktiska om man vill bryta benen).
Hjartals fjellstue som det ser ut idag (har nog inte förändrats mycket sedan sist)
Vi kom dessutom ihåg att vi varit med om söndagsmötet på kåren i Notodden. Fred Byhlin predikade och 6:ans ungdomar sjöng.

Tjugo år senare, 1981, var Rut och jag lärare på Jelöy folkehögskole i Norge. Jag undervisade de flesta åren på de årliga officerskurserna på Jelöy kurscenter som låg granne med skolan. Efter en av föresläsningarna kom det fram en officer (som jag trodde jag aldrig sett förut) och sa att mitt namn fanns i hennes gästbok. Hon och hennes man hade varit kårledre i Notodden 1961 och fått besök av en grupp svenskar på ett söndagsmöte och alla besökande hade skrivit sitt namn i deras gästbok.

Trettiofyra år senare, 2015, behövdes det bara en liten gul vägskylt med namnet "Hjartdal" för att kalla fram en lång rad minnen.....

Som sagt "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna...". Dom säger att det är väldigt vanligt hos äldre människor att tänka tillbaka på flydda tider, men jag förstår inte att det kunde hända mig. Jag trodde bara att gällde äldre människor.

/PB

Inga kommentarer: