20 sep. 2018

Börje Flygman var ett vrak men Jesus räddade honom

- Inblick -
Livet var slut för Börje Flygman. Droger och ett destruktivt liv hade tagit ut sin rätt. Men det som hans föräldrar och de sociala myndigheterna hemma på Gotland trodde var omöjligt visade sig vara möjligt för Jesus. Börje fick ett helt nytt liv när han blev frälst.


Gömstället var perfekt. Här skulle ingen hitta honom. Ringmuren i Visby skulle bli hans gravkammare. Börje Flygman var 21 år och hade bestämt sig för att avsluta sitt liv. En av de kastelliknande utbyggnaderna i den medeltida försvarsanläggningen skulle bli platsen där allt tog slut. En dödsbringande cocktail bestående av ett stort antal magnecyltabletter, öl och starksprit skulle bli hans hjälpmedel för att kunna checka ut från livet.

Men det gick inte som planerat. En kompis hittade honom och lyckades få med sig sin knarkarkompis till Visby lasarett där man magpumpade honom. Kvinnan som satt extravak hos honom när han vaknade upp sade några ord till honom som Börje aldrig har glömt.
– Jasså, du har vaknat till liv nu. Det är inte meningen att du ska dö, för det finns någon som har en mening med ditt liv....

– Den 17 oktober 1974 blev jag frälst. Jesus frälste mig. Det är det bästa som har hänt i mitt liv. När jag ringde till min mamma på Gotland och berättade att jag tagit emot Jesus sa hon att jag hade blivit tokig. Men sedan, flera år senare, fick jag föra både mamma och pappa till Jesus, berättar Börje.
– Utan Jesus hade jag varit död för länge sedan. Men tänk att Jesus frälste mig och att han gav mig en fru, fem barn och nio barnbarn. Det är Guds nåd rakt igenom.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: