21 sep. 2018

Han vill visa "Vägen" för en svensk kyrka med problem

- Världen idag -
Det blev ingen stillsam sommar-resa till Sverige för Carl-Erik Sahlberg. Den tidigare direktorn i Sankta Clara, numera bofast i Tanzania, predikade på 25 platser. Han berättade även om det framväxande nätverket "Vägen" för "ökad bibeltrohet" inom Svenska kyrkan. 


– År 2015 sitter jag vid min morgonbön i Kilimanjaro och läser Hesekiel 22:30, där det står att Herren inte fann någon som kunde träda i försvar för landet. Då fick jag så stark nöd för den kyrka jag tjänat i 50 år, berättar han.

Han slogs av hur starkt läget förändrats, med ett ökat antal utträden och allt färre förrättningar, som vigslar och konfirmationer. Men det allvarligaste är att gudstjänslivet tynar, menar Carl-Erik Sahlberg.

– I Hälsingland träffade jag en församlingsledare som sade att det i snitt kommer tio personer till söndagens gudstjänst. Och då är präst, organist, kyrkvärd och vaktmästare inräknade, säger han.

– Jag ser också behovet av en bibelväckelse i landet. När jag frågat kristna ungdomar om de läser Bibeln svarar bara två av tio att de gör det.


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: