17 feb. 2024

Inför söndagen. Söndagens bibeltexter den 18 februari. Tema: Prövningens stund


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
1 Mos 16:1-13

1 Abrams hustru Saraj hade inte fött några barn åt honom. Men hon hade en egyptisk slavinna som hette Hagar. 2 Och Saraj sade till Abram: ”Se, Herren har gjort mig ofruktsam. Gå in till min slavinna. Kanske kan jag få barn genom henne.” Och Abram lyssnade till Sarajs ord. 3 När Abram hade bott tio år i Kanaans land, tog hans hustru Saraj sin egyptiska slavinna Hagar och gav henne till hustru åt sin man Abram. 4 Han gick in till Hagar och hon blev havande. Men när hon märkte att hon var havande, började hon förakta sin husmor.
5 Då sade Saraj till Abram: ”Den kränkning jag utsätts för ska komma över dig. Jag lade själv min slavinna i din famn, men när hon märkte att hon var havande började hon förakta mig. Herren får döma mellan mig och dig.” 6 Abram sade till Saraj: ”Se, din slavinna är i din hand. Gör med henne som du finner bäst.” När Saraj då bestraffade henne, flydde hon bort från henne.
7 Men Herrens ängel fann henne vid en vattenkälla i öknen, den källa som ligger vid vägen till Shur. 8 Han sade: ”Hagar, Sarajs slavinna, varifrån kommer du och vart går du?” Hon svarade: ”Jag är på flykt från min husmor Saraj.” 9 Då sade Herrens ängel till henne: ”Gå tillbaka till din husmor och ödmjuka dig under henne.” 10 Och Herrens ängel fortsatte: ”Jag ska göra dina efterkommande så talrika att man inte kan räkna dem.” 11 Sedan sade Herrens ängel till henne:
  • ”Se, du är havande,
  • och du ska föda en son.
  • Du ska kalla honom Ismael,
  • för Herren har hört
  • hur du har lidit.
  • 12 Han ska vara som en vildåsna.
  • Hans hand ska vara mot alla
  • och allas hand mot honom.
  • Och han ska bo mitt emot
  • alla sina bröder.”
  • 13 Och hon gav ett namn åt Herren som hade talat med henne. Hon sade: ”Du är den Gud som ser mig”, för hon tänkte: ”Har jag här fått se en skymt av honom som ser mig?”

    FRÅN BREVLITTERATUREN
    Heb 4:14-16
    14 När vi nu har en stor överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds Son, låt oss då hålla fast vid vår bekännelse. 15 Vi har inte en överstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd. 16 Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 4:1-11

    1 Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen. 2 När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. 3 Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." 4 Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun."
    5 Då tog djävulen med honom till den heliga staden och ställde honom på tempelmurens krön 6 och sade: "Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han ska befalla sina änglar, och de ska bära dig på sina händer så att du inte stöter din fot mot någon sten." 7 Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: Du ska inte fresta Herren din Gud."
    8 Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet, 9 och han sade till honom: "Allt detta ska jag ge dig, om du faller ner och tillber mig." 10 Då sade Jesus till honom: "Gå bort, Satan! Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna."
    11 Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 31:2-6

  • 2 Till dig, Herre, tar jag min tillflykt.
  • Låt mig aldrig behöva skämmas,
  • rädda mig i din rättfärdighet.
  • 3 Vänd ditt öra till mig,
  • skynda till min räddning!
  • Var min fasta klippa,
  • en borg till min frälsning,
  • 4 för du är min klippa och min borg.
  • Du ska leda och föra mig
  • för ditt namns skull,
  • 5 du ska lossa mig ur nätet
  • de lagt ut för mig,
  • för du är mitt beskydd.
  • 6 I din hand överlämnar jag
  • min ande.
  • Du har friköpt mig, Herre,
  • du trofaste Gud.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: