21 feb. 2024

Psalm 102 - VÄLSIGNELSE FÖR KOMMANDE SLÄKTEN

 

En psalm om dagen

Serien från Psaltaren finns också i bokform med titeln: "nya PSALMBOKEN - Han låter mig vila på gröna ängar". I boken finns även kommentarer till varje psalm. Boken kostar 160:- Du kan köpa den i rupebas webbshop (rupeba.se) eller genom ett mail till info@rupeba.se. Postens porto tillkommer.

Bibelläsning: Psalm 102
 "Dina tjänares barn skall bo i trygghet och deras efterkommande bestå inför dig" (Ps 102:29)

Psalmen uttrycker den djupaste förtvivlan. Författaren känner sig som en pelikan i öknen eller som en uggla bland ruiner (vers 7). Han ligger sömnlös på nätterna (vers 8).

Ändå finns det mitt i hans förtvivlan ett hopp om att Herren ska höra hans bön (vers 18).

Psalmen avslutas med ett löfte om välsignelse över barn och barnbarn för dem som tjänar Herren.

Många föräldrar är måna om att spara pengar åt sina barn, så att barnen inte ska stå utan tillgångar under livet. Men här framhålls det hur viktigt det är att lämna ett andligt arv till sina efterkommande.

Även om vi inte tänker på det lämnar varje förälder ett icke-materiellt arv till sina barn. Vi ser så ofta hur alkoholism och kvinnomisshandel går i arv från generation till generation. Det är viktigt att vara klar över vilket arv jag lämnar efter mig.

Bibelordet säger att den som tjänar Herren lämnar efter sig ett bestående arv.

Ett liv i Kristi efterföljd för med sig välsignelse över både barn och barnbarn.
______________________________
Mannakorn att tugga på under dagen:
Hjälp mig, Herre, att leva mitt liv
så att jag lämnar ett gott arv till
dem som kommer efter mig.
______________________________

Inga kommentarer: