11 feb. 2024

Tidig söndagsmorgon i Oskarsham




Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Den här söndagsmorgonen vaknar vi i Oskarshamn. Det är en plats som jag tror att jag inte har besökt tidigare. Ruts pappa kom från Mönsterås, några mil söder om Oskarshamn och under många år reste vi otaliga gånger förbi Oskarshamn på väg till Blekinge där vi som unga hade vårt sommarställe då vi bodde i Stockholm.

Men den här gången åkte vi inte förbi Oskarshamn. Vi hade fått en inbjudan att tala på en Bibelhelg på Frälsningsarmén i Oskarshamn.

Redan innan vi åkte till Oskarshamn hade jag sett bilder på den fantastiska kyrkbyggnad som Frälsningsarmén hade tagit över för några år sedan. 

Bibelhelgen började på fredagskvällen där kåren var samlad till en kväll med benämningen "Äntligen fredag". Det var en informell samling där man kunde sitta ned och vara tillsammans utan något speciellt program. Det var också en kväll där vi fick lära känna kårens folk och att de fick lära känna oss. Under kvällen blev vi också uppmanade att berätta vilka vi var och hur våra liv har sett ut fram till den kvällen.

Under lördagen hade vi två längre pass med bibelstudier. Vi fick uppleva en stor mottaglighet från dom som närvarade. Det var inte bara kårens folk som var med. Det fanns även en stor grupp från andra församlingar i Oskarshamn.

I slutet av den sista samlingen kom några människor spontant fram till böneplatsen och bad med varandra och vi upplevde en stark närvaro av den Helige Ande.

Men idag är det söndag och en spännande dag ligger framför oss. Det börjar med att vi är bjudna på lunch hos ett par som vi inte känner. Därefter har vi en extrasamling för cellgruppsledarna på kåren. Kårens cellgrupper har under en tid studerat min bok "GÅVOBOKEN, du är rikare än du tror". Cellgruppsledarna hade bett om att få en speciell stund med oss angående boken. Under helgen inbjöds även alla som tillhörde cellgrupperna att komma till den samlingen och vid slutet av dagen utvidgade kåreledaren till vem som helst var välkomna till samlingen. Det ser jag fram till.

Bibelhelgen avslutas sedan med kårens söndagsgudstjänst klockan 16:00. Det blir en stor fest. Hornmusikkåren spelar och Rut och jag tog med våra instrument till Oskarshamn för att vara med och spela. Efter bibelundervisningen och "eftermöte" får vi sätta oss i bilen och börja köra hem till Västerås för att möta en ny vecka.

Jag önskar dig en välsignad ny vecka och avslutar med orden som alltid avslutar mina mejl: "GUD ÄR GOD - alltid! HANS ORD ÖR SANT - alltid!"
/Peter Baronowsky

Inga kommentarer: