20 aug. 2008

Guds finger

Både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har som förstasidesnyhet ett reportage om en knapp man ska trycka på för att få grön gubbe vid övergångsstället.

Den stora nyheten är att tillverkaren i knappen läser in en symbol som var vanlig i Jesusrörelsen för många år sedan. Många gick då med ett knappmärke med en liknande symbol med betydelsen "One way-Jesus". Handen med fingret som pekar uppåt är även Frälsningsarméns internationella hälsningssymbol.

Man kan ju fundera vad det stora nyhetsvärdet ligger i att man introducerar nya skyltlådor för övergångsställena. Men det är väl ett uttryck för den panikartade kristofobin. Det får inte finnas något i det offentliga rummet som påminner om Sveriges koppling till kristendomen. Häromveckan gällde striden om det fick finnas ett kors i ett gravkapell, nu gäller det knapparna på övergångsstället...

Det underliga är att det är Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och andra media som gör det till en kristen symbol. Jag hade aldrig kommit på det själv. Jag hade bara sett det som ett finger som hjälper mig att hitta var jag ska trycka för att få gå över gatan. Och ändå var jag en av dem som bar Jesus-märket på sjuttiotalet. Och ändå har jag, som fälsningssoldat, gjort Jesus-tecknet många gånger. Och ändå tror jag mig vara bättre bevandrad i kristna symboler än de flesta. Men jag hade aldrig sammankopplat skylten med Jesus. Men det kommer jag att göra nu. Varje gång jag ser skylten kommer jag att tänka på Jesus.

Bortsett från det kan ju budskapet på knapparna på övergångsstället vara sant. Det finns bara en väg...

peppebaron

Inga kommentarer: