23 aug. 2014

Gud kan alltid förvåna mig


Lotta Ingerholt på Svenska Kyrkans hemsida 

"Kvällen var sen. Tröttheten hängde i mörka påsar under mina ögon och vad gäller dagens frisyr fanns mycket mer att önska. Kläderna som jag aldrig trivdes i hade skavt hela dagen och det oväntat hårda som kommit ur min mun och mött min väns hjärta hade lagt sig tungt till rätta i mitt sinne.

Vilken eländig dag. Vilken eländig uppenbarelse jag måste vara. Nu vill jag inget annat än hem till de som älskar, till de jag älskar. Bara in och betala bensinen på macken först. Så är han där. Ängeln. Medmänniskan. Gud.

Vi möts i dörren och tiden är kortare än bråkdelen av en sekund. Jag ser konturerna av luggslitna vingar avteckna sig under den mörka rocken. Han luktar illa och är nästan tandlös, ögonen rödsprängda. Rödgråtna?

Han tittar mig i ögonen och säger ”Vad fin du är”. Och i ljuset av mackens vassa lysrörsbelysning så står det klart - änglar finns. Guds rike är här. Gud är här, alldeles oväntat och helt uppenbart, precis där vi står, mitt i livets skavanker och glädjetjut."

Läs mer HÄR...

Inga kommentarer: