3 aug. 2014

Tidig söndagsmorgon den 3 augusti


Veckorevy från min helt personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen och semestern är på väg att ta slut för den här gången. Det har varit mycket sol, bad och vila, men en hel del annat också.

Det har varit full aktivitet varje dag på hemsidan rupeba.se. Jag har också haft tid att förbereda en del innehåll inför höstterminen. Bland annat har jag arbetat med bibelkursen om Gamla Testamentet som planeras börja den 9 september och sedan komma med ett nytt avsnitt varje tisdag fram till den 9 december.

Det har också varit tid för läsning under sommarledigheten. Här är några av de böcker jag läst i under semestern:

Bill Hybels bok "Att söka äktheten" söker efter hur vi ska leva på ett trovärdigt och äkta sätt, i stället för att hålla skenet upp och låtsas att allt är bra. Boken innehåller också en del oväntade kapitel om hur man ska motionera, vad man ska äta och vad man inte ska äta och många andra levnadsråd. Det påminner nästa om de första utgåvorna av Frälsningsarméns Order och Regler för frälsningsofficerare som också innehöll en stor del levnadsråd, som att ha ylle närmast kroppen och att sova med öppet fönster.

Francis Chans bok "En bortglömd Gud" handlar om den Helige Andes verk i våra liv. Jag har tidigare läst en annan av Chans böcker "Erasing Hell" (ungefär ´att ta bort helvetet´) och som handlar om hur talet om den dubbla utgången som har fått så stor plats i Bibeln ofta reducerats och bortförklarats av många nutida predikanter. Boken "En bortglömd Gud" tar fram viktiga sanningar om den Helige Andes verk i våra liv.

Bo Nylunds bok Teologi genom tiderna" är en liten bok med ett enormt rikt kunskapsinnehåll som var kurslitteratur då jag studerade teologi på Teologiska Högskolan. Spännande att repetera och jag kommer säkert att återvända till boken med jämna mellanrum.

Derek Prince bokserie om "Trons Grunder". Jag läste den den första boken i serien som handlar om betydelsen av Guds Ord i våra liv. Derek Prince, tillsammans med många andra som Bob Mumford, Watchman Nee var författare vi slukade då vi blev ´drabbade´ av Gud på sjuttio-talet. Även om det var nästan fyrtio år sedan jag läste den här boken kan jag tydligt se hur läsningen på den tiden har format min teologiska förståelse på många områden.

Men nu är det söndag och vi är på väg tillbaka hem till Jelöy till en ny vecka och en ny hösttermin.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: