22 mars 2015

Tidig söndagsmorgon i Kongsvinger den 22 mars

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. I måndags hade Rut och jag en träff med konfirmandgruppen från Moss kår. Vi kommer senare i vår att ansvara för konfirmationshögtiden för den gruppen. Det var en väldig fin grupp ungdomar vi fick möta. En av dem är dotter till en av våra elever från den tiden vi var lärare på Jelöy Folkehögskole för 28 år sedan. Konfirmandens mamma (=vår gamla elev) är förresten kadett på Officersskolan just nu.

På tal om gamla elever är två av de nuvarande eleverna på folkhögskolan barn till våra gamla elever. "Släkten följa släktens gång".

Men den här helgen är vi i Kongsvinger för att tala på en Bibelhelg på Frälsningsarmén. Då jag ser tillbaka på mina anteckningar var vi i Kongsvinger senast i april 2007. Det är bara åtta år sedan men det känns väldigt länge sedan. På den tiden bodde vi i Stockholm och åkte tåg till Kongsvinger för att tala på en Pingstkongress.

Kongsvinger ligger nära den svenska gränsen (Charlottenberg på den svneska sidan). Genom Kongsvinger rinner Glomma, som är Skandinaviens längsta vattendrag med sina 600 kilometer.

Då jag ser på reseschemat från 2007 ser jag att vi även då hade mycket kontakt med Norge, fastän det då var tjugo år sedan vi flyttade hem till Sverige. Förutom Kongsvinger var vi det året i Norge och talade på bibelhelger och mötesserier i Moss, Bergen, Lilleström och Skien. Jag får väl säga som Johan Ludvig Runeberg i det stora historiska verket Fänrik Ståls sägner: "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna....."

Men nu är det Kongsvinger som gäller. Igår hade vi tre bibelstudier och ett kvällsmöte och idag avslutar vi helgen med ett  bibelstudim och söndagsmöte. Därefter kör vi tillbaka hem till Moss och sedan väntar en ny vecka.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: