8 juli 2023

Inför söndagen. Tema: Apostladagen - SÄND MIG


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
Jer 1:4-10

4 Herrens ord kom till mig. Han sade: 5 ”Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till profet för folken.”
6 Men jag svarade: ”O, Herre Gud! Jag kan inte tala, för jag är för ung.” 7 Då sade Herren till mig: ”Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig. 8 Var inte rädd för dem, för jag är med dig för att rädda dig, säger Herren.” 9 Och Herren räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: ”Se, jag lägger mina ord i din mun. 10 Jag sätter dig i dag över folk och riken för att rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera.”

FRÅN BREVLITTERATUREN
Rom 16:1-7

1 Vår syster Febe som tjänar församlingen i Kenchrea vill jag lägga ett gott ord för. 2 Ta emot henne i Herren på ett sätt som anstår de heliga och hjälp henne med allt hon kan behöva från er. Hon har själv varit en hjälp för många, även för mig.
3 Hälsa Prisca och Aquila, mina medarbetare i Kristus Jesus. 4 De har riskerat sina liv för mig, och inte bara jag utan alla hednakristna församlingar tackar dem. 5 Hälsa också församlingen som möts i deras hus.
Hälsa min älskade Epenetus, som är Asiens förstlingsfrukt till Kristus. 6 Hälsa Maria, som har arbetat mycket för er. 7 Hälsa Andronicus och Junia, mina landsmän och medfångar, som är högt ansedda bland apostlarna och som kom till Kristus före mig.

FRÅN EVANGELIERNA
Mark 3:7-19

7 Jesus och hans lärjungar drog sig undan ner mot sjön, och en stor skara från Galileen följde efter. Också från Judeen, 8 Jerusalem, Idumeen och från andra sidan Jordan och området runt Tyrus och Sidon kom folk till honom i stora skaror när de hörde talas om allt han gjorde.
9 Jesus sade åt sina lärjungar att hålla en båt redo för honom så att han inte skulle bli trängd av folkmassan, 10 för han botade så många att alla som led av någon plåga trängde sig inpå för att få röra vid honom. 11 När de orena andarna såg honom, kastade de sig ner för honom och ropade: "Du är Guds Son!" 12 Men han förbjöd dem strängt att avslöja vem han var.

13 Jesus gick sedan upp på berget och kallade till sig dem som han hade utvalt, och de kom till honom. 14 Han utsåg tolv som han kallade apostlar. De skulle vara med honom, och han skulle sända ut dem att predika 15 och ha makt att driva ut onda andar. 16 Han utsåg dessa tolv: Simon, som han gav namnet Petrus, 17 Jakob, Sebedeus son, och Johannes, Jakobs bror – dem kallade han Boanerges, det betyder Åskans söner – 18 dessutom Andreas, Filippus, Bartolomeus, Matteus, Tomas, Jakob, Alfeus son, Taddeus, Simon seloten 19 och Judas Iskariot, han som förrådde honom.

FRÅN PSALTAREN
Ps 40:6-12

  • 6 Herre min Gud,
  • många är undren du gjort
  • och tankarna du tänkt för oss.
  • Inget kan liknas vid dig.
  • Jag vill förkunna
  • och berätta om dem,
  • de är fler än man kan räkna.
  • 7 Slaktoffer och matoffer
  • vill du inte ha
  • – du har öppnat mina öron –
  • brännoffer och syndoffer
  • begär du inte.
  • 8 Därför säger jag:
  • "Se, jag kommer,
  • i bokrullen står det skrivet om mig.
  • 9 Att göra din vilja, min Gud,
  • är min glädje.
  • Din lag är i mitt hjärta."
  • 10 Jag förkunnar glädjebudet
  • om rättfärdighet
  • i den stora församlingen,
  • jag sluter inte mina läppar.
  • Du, Herre, vet det.
  • 11 Jag döljer inte din rättfärdighet
  • i mitt hjärta,
  • jag talar om din trofasthet
  • och din frälsning.
  • Jag gömmer inte
  • din nåd och din sanning
  • för den stora församlingen.
  • 12 Du, Herre, tar inte
  • din barmhärtighet ifrån mig.
  • Din nåd och din sanning
  • ska alltid bevara mig,
  • Inga kommentarer: