16 juli 2023

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 16 juli

 





Hängmattan på bilden för tankarna till sommarledighet och rekreation. Jag fick ställningen till hängmattan i födelsedagspresent från min lillasyster för många år sedan. Ställningen till hängmattan har i sin ouppackade kartong följt med oss i våra flyttar till olika platser.

Det var inte förrän förra året vi upptäckte att man sålde själva hängmattan på Biltema. Vi köpte en och åkte hem för att bygga ihop ställningen. Det gick inget vidare. Hur jag än vred och vände på allt kunde jag inte få hängmattan att hänga kvar på ställningen och det är ju ingen vits att ha en hängmatta som ligger på marken. Min slutsats av min möda att få hängmattan att passa med ställningen, resulterade i att jag antagligen hade köpt en fel slags hängmatta för att passa till ställningen för hängmattan.

Någon vecka senare kom mellansonen med familj på besök och jag förklarade för honom att jag behövde köpa en hängmatta som passar till ställningen som jag fick av lillasyster för länge sedan. Jaha, sa sonen, men du har ju hängt upp krokarna fel.

Sonen vände på krokarna och plötsligt fungerade allt perfekt. Retsamt enkelt, men nu har vi i all fall en hängmatta som fungerar. Men trots att hängmattan står där i all sin glans så är den för det mesta tom. Visserligen är sommaren en period av tillbakablick på vårterminen som gått och förberedelse för den annalkande höstterminen, men det gör jag helst framför min laptop.

I januari började vi en ny omgång av bibelläsningsplanen UTMANINGEN. Nu läser vi: "Gamla Testamentet på två år". Vi började den första januari och nu håller vi på med Josua bok som finns i den andra studiepärmen med samma namn (Bild 2). Hela serien finns i sju studiepärmar då vi blir färdiga med genomläsningen den sista december 2024. Du kan läsa mer om GT-boken i vår webbshop: https://rupeba.se/home/#!/products/gt-boken---6-delar-i-studiep%C3%A4rmar---peter-baronowsky (Bild 2).

Du vet väl om att du kan få dagens avsnitt av "GT på två år" i ett mejl varje morgon. Du behöver bara skicka ett mejl till info@rupeba.se och skriva UTMANINGEN så blir du med på utsändningslistan tillsammans med ca 200 personer. Det kostar inget och du kan avbryta "prenumerationen" när du vill. 

I morgon, måndag, läser vi det sista kapitlet i Josua bok. På måndag kommer också en kort introduktion av Domarboken som vi börjar läsa på tisdag. Har du inte varit med i UTMANINGEN förut kan det passa bra att börja nu då vi börjar en ny bibelbok.

Men idag är det söndag och friluftsgudstjänst på Djäkneberget i Västerås kl.15:00. Det är en bra plats för friluftsmöte. Om det regnar flyttar vi bara in hela mötet under det stora taket (Bild 3 är från förra söndagens möte. Dagens möte har inte börjat då detta inlägg publicerades). Varje söndag har vi haft 7-9 hemmavarande musikanter som spelar och så blir det även idag. Idag är det Sonja Blomberg som predikar och Bana Berhane som leder friluftsmötet.

Med önskan om en ny välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: