15 juli 2023

Inför söndagen. Tema: EFTERFÖLJELSE


FRÅN GAMLA TESTAMENTET
1 Kung 19:19-21

19 När Elia sedan gick därifrån, fann han Elisha, Shafats son, som höll på att plöja. Tolv par oxar gick framför honom, och själv körde han det tolfte paret. Elia gick fram till honom och kastade sin mantel över honom.
20 Då släppte han oxarna och skyndade efter Elia och sade: ”Låt mig först få kyssa min far och min mor, så ska jag sedan följa dig.” Han sade till honom: ”Gå du tillbaka. Du vet ju vad jag har gjort med dig.” 21 Då lämnade Elisha honom och gick tillbaka och tog sina båda oxar och slaktade dem, och med oxarnas ok kokade han deras kött. Detta gav han till folket, och de åt. Därefter bröt han upp och följde Elia och blev hans tjänare.


FRÅN BREVLITTERATUREN
1 Kor 9:19-26

19 Fri och oberoende av alla har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler. 20 För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som är under lagen har jag blivit som de som är under lagen, fast jag själv inte är under lagen, för att vinna dem som är under lagen. 21 För dem som är utan lag har jag blivit som en utan lag för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan lyder under Kristi lag. 22 För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att i alla fall frälsa några. 23 Allt gör jag för evangeliet, för att även själv få del av det.
24 Vet ni inte att av alla löparna som springer på arenan är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. 25 Alla som tävlar måste ha disciplin i allt – de gör det för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar. 26 Jag springer alltså inte utan att ha målet i sikte, jag boxas inte likt en som slår i tomma luften.


FRÅN EVANGELIERNA
Luk 9:51-62

51 När tiden för hans upptagande var inne vände han sitt ansikte mot Jerusalem, fast besluten att gå dit. 52 Han sände budbärare framför sig, och de gick i väg och kom in i en samarisk by för att förbereda hans ankomst. 53 Men folket tog inte emot honom, eftersom han var på väg mot Jerusalem. 54 När lärjungarna Jakob och Johannes såg det, sade de: "Herre, vill du att vi ska kalla ner eld från himlen som förtär dem?" 55 Men Jesus vände sig om och tillrättavisade dem. 56 Och de gick vidare till en annan by.

57 Medan de vandrade vägen fram sade någon till honom: "Jag vill följa dig vart du än går." 58 Jesus svarade honom: "Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har ingenstans att vila sitt huvud."
59 Till en annan sade han: "Följ mig!" Mannen svarade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." 60 Jesus sade till honom: "Låt de döda begrava sina döda, men gå du och förkunna Guds rike!"
61 En annan sade: "Jag ska följa dig, Herre. Men låt mig först ta farväl av min familj." 62 Jesus svarade: "Den som sätter handen till plogen och sedan blickar bakåt passar inte för Guds rike."


FRÅN PSALTAREN
Ps 15
1 En psalm av David.

  • Herre, vem får vara i ditt tält?
  • Vem får bo på ditt heliga berg?
  • 2 Den som lever rent
  • och handlar rätt
  • och talar sanning av hjärtat –
  • 3 den som inte förtalar
  • med sin tunga,
  • som inte gör sin nästa illa
  • och inte drar skam över
  • sin granne,
  • 4 den som föraktar den förkastlige
  • men ärar dem som
  • vördar Herren,
  • som inte bryter sin ed
  • även om det smärtar,
  • 5 som inte ockrar med sina pengar
  • eller tar mutor mot den oskyldige.
  • Den som handlar så
  • ska aldrig någonsin vackla.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln)

    Inga kommentarer: