4 feb. 2012

Morgonkoll 4/2

rupebas morgonkoll den fjärde februari
Morgonkollen idag innehåller en krönika av Marcus Birros erfarenheter av äldrevård, ett inlägg i debatten om momsbefrielse för frivilligorganisationer samt "Veckans Jostein", en betraktelse från Jostein Nielsen blogg.

När en människa blir gammal i det här landet plockas all mänsklighet av henne

Marcus Birro i Expressen - "Hemvård är inget för veklingar. Redan efter första dagen som hemvårdare satt jag darrig och gråtfärdig på spårvagnen hem. Jag orkade två dagar till. Sedan gick jag in till chefen (som råkade vara min mamma) och sade som det var:
- Jag orkar inte. Jag gråter när jag kommer hem.
- Du har varit här i tre dagar, Marcus.
- Jag vet. Men jag orkar inte.
Hon förstod. Hon har alltid varit en väldigt bra mamma.
Vi konstnärer älskar att tala högt om vårt yrke som ett kall. Vi tar oss själva på stort allvar. Men låt oss vara extremt tydliga med en sak. Att skriva böcker är en rätt liten grej om man jämför det med att dagligen skänka livskvalitet, värdighet, glädje, tröst, kontemplation, mening, utmaningar, energi, motion, renlighet, skratt och tidsfördriv åt människor som en gång, för inte alls länge sedan, var som vi med både drömmar och ljusa skratt mot himlen.
"

Sverige bör blockera EU:s nya momsdirektiv
Jennie Nilsson och Berit Högman skriver i Svenska Dagbladet - "Vi har cirka 200000 ideella föreningar i Sverige och dessa är idag momsbefriade. De bygger i huvudsak sin verksamhet på att människor frivilligt och utan större ersättningar tar på sig styrelse- och ledaruppdrag. Vi vill värna om dessa föreningar och om att det ska vara relativt enkelt att ta på sig och sköta uppdragen."

På norsk

"Det er vanskelig å forklare"

"Ukens Jostein" fra Jostein Nielsens blogg:

Overskriften er et direkte sitat fra Hebr 5:11.
Den eldre mannen visste nok det da han utfordret den unge aspiranten: ”Du sier du har lest hele Bibelen og skal nå ut å forkynne evangeliet, da må du forklare meg hva det vil si at Jesus er øversteprest på Melkisedeks vis?”

Inga kommentarer: