6 juni 2009

Gud har sagt

- Okommenterat - Söndagens betraktelse hämtar vi från bloggaren Rofflan:

GUD HAR SAGT - DÄRFÖR SÄGER VI.
Gud själv har sagt… därför kan vi tryggt säga…Hebr. 13:5.6

Vad vi säger skall vara byggt på vad Gud säger. Gud säger: “Jag skall aldrig svika dig.” Då kan jag med frimodighet säga: “Herren är min hjälpare, jag skall aldrig frukta”.
Jag låter inte ängslan drabba mig. Det betyder inte att jag inte kommer att frestas till rädsla. Det betyder att jag kommer ihåg vad Gud har sagt.

Jag kommer att vara modig som ett barn som tappert försöker motsvara sin fars förväntningar.
Många blir vacklande i sin tro när ängslan tar fatt i dam. De glömmer då vad Gud har sagt. De glömmer att andligt sett ta djupa andetag. Enda sättet att befrias från fruktan är att lyssna till vad Gud har sagt.

Vad är det du är rädd för? Du är ingen ynkrygg. Du kan se faran rätt i ansiktet. Ändå upplever du en känsla av skräck.När ingenting och ingen kan hjälpa dig, säg då: “Herren är min hjälpare, i detta ögonblick, just där jag nu står”.Övar du dig i att tänka och tala efter din tanke? Ta till dig vad Fadern har sagt. Säg sedan frimodigt: “Jag skall aldrig frukta”.Det spelar ingen roll vad som ställer sig hindrande i vägen av det som är ont och vrångt. Gud har sagt: “Jag skall aldrig svika dig”.

Svagheter av olika slag kan också tränga sig emellan vad Gud har sagt och vad jag säger. När vi ser på vår egen svaghet inför mötande svårigheter, blir dessa jättelika, och vi blir som gräshoppor.Vi förlorar Gud i sikte. Kom då ihåg vad Gud har sagt: “Jag skall aldrig svika dig, aldrig överge dig”. Har vi lärt oss att ta fasta på vad Gud har sagt?Säg med frimodighet: “Herren är min hjälpare.

Inga kommentarer: