Debattkvällen mellan Stefan Swärd och Jonas Gardell i Söderhöjdskyrkan blev inte de skarpa meningsutbytenas kväll. (Bilden från Dagen.se)
Dagen skriver:
Så möttes de även i offentligt sammanhang, pastor Stefan Swärd och författare Jonas Gardell. Men någon debatt med polemik blev det inte, mest ett samtal två vänner emellan.
För en månad sedan möttes de för första gången, till ett lunchsamtal som Dagen refererade. Innehållsmässigt kretsade mycket runt samma frågor när de två möttes i välfyllda Söderhöjdskyrkan i Stockholm i tisdags kväll. Och även samtalsformen fortsatte, det var inte kontroversernas kväll.
Carl-Henrik Jaktlund skriver i sina marginalanteckningar: Lite mer debatt hade inte skadat:
"...en debatt i god ton med skarpa åsikter som mejslades mot varandra hade varit väldigt spännande och givande"
Stefan Swärd har fått ett antal kritiska kommentarer för att han var alltför mjuk i sin kritik av Jonas Gardell . Swärd svarar kritikerna: Svar på alla synpunkter om Gardellsamtalet.
swärd svara bland annat:
"Det har kommit en hel del kommentarer angående samtalskvällen med Gardell. De berör stora och principiellt viktiga frågor. Några svar och reflektioner från min sida.
1. Jag noterar att ena veckan blir man höjd till skyarna av många kristna för att man är så rakryggad och tydlig, och sågad av andra kristna för att man är så rakryggad och tydlig. Och några veckor senare blir man sågad av en massa kristna för att man är för otydlig och utslätad, och höjd till skyarna av andra för att man är så dialog- och samtalsinriktad. Det är sannerligen inte lätt att vara kristen ledare"
Bengts blogg skriver i sitt inlägg: Gardell, de evangelikala, bokstavstron och den dubbla utgången. :
Gardell har ju blivit starkt kritiserad, särskilt från evangelikala kretsar för att inte vara "tillräckligt kristen" och förvanska Bibelns budskap. När man lyssnar till Jonas finns emellertid ingen tvekan om hur han definierar sig själv: Som en glödande kristen med en levande uppståndelsetro och som med en väckelsepredikants iver talar om Guds oändliga kärlek till en plågad mänsklighet.
Sedan vill Jonas som en tänkande modern människa "få ihop det" till en fungerande helhet. Hans bok som han jobbat 12 år med är det svar han kommit fram till just nu. Han är öppen med att han har en agenda med det han skrivit. Det är hans personliga tro, han säger inte att alla måste tro som han eller att han har rätt i allt. Han är en sökare som många andra.
Jag har tidigare skrivit ett inlägg med rubriken Är Gardells lära kristen?
Där skriver jag bland annat:
Det finns gränser för vad som kan betecknas som kristet. All tro på Gud är inte kristen. Jag tror inte att en troende muhammedan skulle beteckna sig som kristen. Inte ens alla som citerar Bibeln är kristna. Djävulen citerar Bibeln flera gånger då han frestar Jesus i öknen (Matt 4). Men jag tror inte att någon vill beteckna djävulen som kristen.
Alla människor har naturligtvis en avgränsning av vad som kan betecknas som kristet. Ett begrepp utan avgränsingar mot andra begrepp blir meningslöst. Vi kan sätta gränserna på olika sätt, men alla måste vi någonstans ha sådana gränser.
Då Jonas Gardell i sin bok "Om Jesus" kommer fram till en lära som förmodligen inte omfattas av någon kristen kyrka på jorden, måste man fråga sig om det är ett kristet budskap Gardell för fram, eller om det är en helt ny religion.
...och frågan kvarstår
peppebaron
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar