10 mars 2024

 


GUDS STORHET – Job 26

Bibelläsning: Job 26
Läs bibeltexten här:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Job+26&version=SFB15

Han spänner upp himlen i norr över det tomma, han hänger upp jorden på intet. Han samlar upp vatten i sina moln, och skyarna brister inte under bördan” (Job 26:7-8)

Här svarar Job på Bildads tredje tal. Här brister Job ut i en lovsång till Gud.

En liknande lovsång, där man brister ut i lovsång då man ser Guds verk, återkommer på flera ställen i Bibeln. Psalmisten skriver: ”Lova Herren, min själ! Herre min Gud du är hög och stor, i majestät och härlighet är du klädd. Insvept i ljus som en mantel, spänner du ut himlen som ett tält. Du timrar på vattnen dina salar, molnen gör du till din vagn, du far på vindens vingar.” (Ps 104:1-3).

Flera tusen år senare skriver en sångförfattare: ”O, store Gud, när jag din värld beskådar….Då brister själen ut i lovsångs ljud…

Och nu får också du vara med. Lyft din blick, se dig omkring och låt ditt hjärta brista ut i lovsång till Gud. Han är verkligen värd det.
______________________________

- Mannakorn att tugga på under dagen:
Lyft din blick. Brist ut i lovsång.
______________________________

Innehåll:
Job svarar Bildad och klandrar honom för att han inte har varit till någon hjälp. Snarare tvärtom. Därefter brister Job ut i lovsång till Gud.

Kommentar:
Job ironiserar över Bildads försök att hjälpa: Vilken hjälp har du inte gett mig...hur har du inte stärkt mig...vilka råd har du inte gett mig... vilket överflöd av klokhet har du inte uppvisat (vers 1-4).

I sin lovsång till Gud säger Job "han hänger upp jorden på intet" (vers 7). Tusentals år senare trodde man fortfarande att jorden var platt, men här ger Job en bild som vi har blivit vana att se den: en planet som ser ut att sväva fritt bland andra planeter.

Till eftertanke:
Flera tusen år senare skriver en sångförfattare: ”O, store Gud, när jag din värld beskådar….Då brister själen ut i lovsångs ljud…

- Nu får också du vara med. Lyft din blick, se dig omkring och låt ditt hjärta brista ut i lovsång till Gud. Han är verkligen värd det

Inga kommentarer: