23 mars 2024

Inför Palmsöndagen. Tema: VÄGEN TILL KORSET


GAMLA TESTAMENTET
Jes 56:6-8

  • 6 De främlingar som sluter sig
  • till Herren
  • och vill tjäna honom
  • och älska Herrens namn
  • och vara hans tjänare,
  • alla som tar vara på sabbaten
  • och inte ohelgar den,
  • som håller fast vid mitt förbund,
  • 7 dem ska jag föra till mitt heliga berg
  • och ge dem glädje
  • i mitt bönehus.
  • Deras brännoffer och slaktoffer
  • ska tas emot på mitt altare,
  • för mitt hus ska kallas
  • ett bönens hus för alla folk.
  • 8 Så säger Herren Gud,
  • han som samlar Israels fördrivna:
  • Ännu fler ska jag samla till honom,
  • till hans församling.
  • FRÅN BREVLITTERATUREN
    Ef 2:12-16

    12 På den tiden var ni utan Kristus, utestängda från medborgarskapet i Israel och utan del i förbunden med deras löfte. Ni var utan hopp och utan Gud i världen.
    13 Men nu, genom Kristus Jesus, har ni som tidigare var långt borta kommit nära genom Kristi blod. 14 Han är vår frid, han som har gjort de två till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. I sin kropp 15 har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra de båda till en enda ny människa och så skapa frid. 16 Så skulle han försona de båda med Gud i en enda kropp genom korset, där han dödade fiendskapen.

    FRÅN EVANGELIERNA
    Matt 21:1-11

    1 När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget, sände Jesus i väg två lärjungar 2 och sade till dem: "Gå in i byn där framför er. Där ska ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Ta loss dem och led dem till mig. 3 Och om någon säger något till er, ska ni svara: Herren behöver dem. Och han ska strax skicka i väg dem." 4 Detta hände för att det som var sagt genom profeten skulle uppfyllas:
  • 5 Säg till dottern Sion:
  • Se, din kung kommer till dig,
  • ödmjuk och ridande på en åsna,
  • på en arbetsåsnas föl.
  • 6 Lärjungarna gav sig i väg och gjorde som Jesus hade befallt dem. 7 De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. 8 Den stora folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde på vägen. 9 Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!
    10 När han drog in i Jerusalem kom hela staden i rörelse, och man frågade: "Vem är han?" 11 Folket svarade: "Det är Profeten, Jesus från Nasaret i Galileen."

    FRÅN PSALTAREN
    Ps 118:19-29

  • 19 Öppna för mig
  • rättfärdighetens portar,
  • jag vill gå in genom dem
  • och tacka Herren.
  • 20 Detta är Herrens port,
  • de rättfärdiga går in genom den.
  • 21 Jag tackar dig
  • för att du svarade mig
  • och blev min frälsning.
  • 22 Stenen som husbyggarna
  • förkastade
  • har blivit en hörnsten.
  • 23 Herren har gjort den till detta,
  • underbart är det i våra ögon.
  • 24 Detta är dagen
  • som Herren har gjort,
  • låt oss jubla och glädjas i dag!
  • 25 O, Herre, fräls!
  • O, Herre, ge framgång!
  • 26 Välsignad är han
  • som kommer i Herrens namn!
  • Vi välsignar er från Herrens hus.
  • 27 Herren är Gud,
  • och han gav oss ljus.
  • Ordna er i högtidsled
  • med lövrika kvistar
  • fram till altarets horn.
  • 28 Du är min Gud,
  • jag vill tacka dig.
  • Min Gud, jag vill upphöja dig.
  • 29 Tacka Herren, för han är god,
  • evig är hans nåd.

  • (Bibeltexterna är hämtade från Folkbibeln 2015)
  • Inga kommentarer: