10 mars 2024

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 10 mars



Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Ja, nu är det söndagsmorgon och idag inbjuder vi till gudstjänst på Frälsningsarmén i Västerås.

Under den här terminen är det de olika grupperna i kåren som inbjuder till varsin gudstjänst och idag är det vår Hemgrupp som ansvarar för gudstjänsten.

Vår Hemgrupp har tio deltagare. Sju av dem är hornmusikanter, så vår egen "musikkår" kommer att spela under gudstjänsten. Hela Hemgruppen kommer att vara med och leda församlingen i lovsång. Dessutom kommer det att bli solosång och vittnesbörd. Rut kommer att predika.

Men låt oss se på den gångna veckan:

TISDAG
På tisdagskvällen samlades vår Hemgrupp för att gå igenom programmet för att förbereda söndagens möte (Bild 1). Vi började med en bönestund, därefter sjöng vi igenom allt som ska sjungas och vi spelade igenom allt som ska spelas och planerade för kaffestunden efter gudstjänsten.

ONSDAG
På onsdagen fick vi vara med om  stor begravningshögtid (Bild 2). Ruts kusin Lars har varit gift med Birgitta som nu har "befordrats till härligheten". Frälsningssoldater dör inte, de blir befordrade till härligheten. Det gäller förstås alla kristna. Kristna "går inte bort", de "går hem". Och det var trots allt en ljus högtid med förväntan att i framtiden mötas igen.

Vasakårens lokal var sprängfylld av människor som ville vara med om högtiden.
Per Ohlson medverkade med en kör som för dagen fått namnet "Birgittas vänner"
Rut spelade piano genom hela högtiden och Rut och jag sjöng duett. Jag fick leda gudstjänsten som officiant.

Efter begravningsgudstjänsten fick alla 124 begravningsgästerna middag i Vasakårens lokal.

TORSDAG
På torsdagen var det övning med hornmusikkåren. Vi övade speciellt inför en begravning nästa vecka. Det är en före detta hornmusikant som huvudsakligen var aktiv innan vi flyttade till Västerås.

FREDAG
På fredagen var Rut och jag inbjudna som gäster på "Önskesången" som träffas varje fredagseftermiddag. Rut har tidigare varit gäst på "Önskesången" och nu var det min tur att tala. Jag gjorde ett "kåseri" genom min livshistoria och mellan de olika händelserna sjöng Rut och jag en duettsång som passade in i sammanhanget. 

SÖNDAG
Och nu är det, som sagt var, söndag och vår hemgrupp ansvarar för gudstjänsten och Rut som talar. Du är välkommen till vår tillfälliga lokal på Kokillgatan i Västerås klockan 15:00.

Med önskan om en välsignad kommande vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: