14 mars 2024

Psalm 124 - OM HERREN INTE VARIT MED OSS....

 


Rekommenderad dos: En Psalm om dagen


Bibelläsning: Psalm 124 "Om Herren inte varit med oss..." (Ps 124:1 FB)

Detta är en tacksägelsepsalm över Herrens räddning ur många svårigheter.

Psalmförfattaren räknar upp ett antal kritiska tillfällen där det hade gått riktigt illa om Herren inte hade varit med. Men Herren var med och befriade och befrielsen liknas vid en fågel som undkommer fågelfångarens snara (vers 7) och psalmen avslutas med orden: "Vår hjälp är i Herrens namn, han som har gjort himmel och jord" (vers 8).

Jag kan minnas många situationer som Herren har hjälpt mig ur svårigheter. Kan du också minnas sådana situationer?

Då jag ser tillbaka på mitt liv vill jag bara falla in i tacksägelsen och säga: ”Tack Herre att du var med….”
______________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Om Herren inte varit med mig....
______________________________

Inga kommentarer: