12 mars 2024

Psalm 122 - GLÄDJEN ATT FÅ GÅ TILL HERRENS HUS


Rekommenderad dos: En psalm om dagen


Bibelläsning: Psalm 122
”Jag blev glad när man sade till mig: ”Vi skall gå till Herrens hus”. (Ps 122:1 FB)

Psalmen beskriver glädjen över att få gå till Jerusalem och till Herrens hus. Man kan ana att författaren är fylld av förväntan inför det som ska möta honom där. Psalmen önskar frid över Jerusalem och välgångsönskningar över alla som älskar Jerusalem (vers 6).

Vilken känsla har jag inför det ”Herrens hus” där jag hör hemma? Blir jag fylld av glädje då det börjar bli dags att gå till söndagens gudstjänst? Ber jag om framgång för min kår/församling?
___________________________

Mannakorn att tugga på under dagen:
Gode Gud fyll mig med förväntan
och glädje inför att gå till ditt hus
.
______________________________

Inga kommentarer: