20 mars 2024

Psalm 130 - LÄNGTAN

 

Bibelläsning: Psalm130 
"Min själ längtar efter Herren, mer än väktaren längtar efter morgonen, ja, mer än väktaren efter morgonen" (Ps 130:6 FB)

  
Psalmen handlar om längtan efter Gud. Psalmisten säger:
-jag väntar på Herren (vers 5) 
-min själ väntar (vers 5) 
-min själ längtar (vers 6) 

-jag hoppas på Herren (vers 7) 
-jag hoppas på hans ord (vers 5)

  
Längtan efter Herren har en orsak:  
-Det är endast han som kan ge förlåtelse (vers 4).  
-Det är endast hos honom som det finns nåd (vers 7). 
-Det är endast han som kan betala full lösepenning för min skuld (vers 7).  
-Det är endast han som kan friköpa mig från alla mina missgärningar (vers 8). 


Det finns verkligen orsak att längta efter Herren, för "om du, Herren, tillräknar missgärning, vem kan då bestå?" (vers 3). 
______________________________


Mannakorn att tugga på under dagen: 
Min själ längtar efter Herren!
______________________________

Inga kommentarer: