30 mars 2024

Psalm 140 - BESKYDD

 


Bibelläsning: Psalm 140 
"Herre, Herre, min frälsnings starkhet, du skyddar mitt huvud på stridens dag." (Ps 140:8)

Psalmen är en bön om beskydd. Beskydd mot onda tungor (vers 4), beskydd mot ogudaktiga händer (vers 5), beskydd mot människor som gillrar fällor för mig (vers 6). 

Psalmförfattaren känner sig ansatt på alla sidor och på alla sätt. Det finns bara en plats där han finner lindring och beskydd - hos Herren: "Jag vet att du skall utföra den förtrycktes sak..." (vers 13).
______________________________


Mannakorn att tugga på under dagen:
Herren är mitt beskydd! 
______________________________

Kommentar
Psalmen är en bön om beskydd mot onda människor. Den skrevs troligen under tiden då Saul förföljde David.

David attackeras både muntligen (vers 4) och fysiskt (vers 5-6). De muntliga attackerna kan ofta vara svårare att försvara sig mot. Jakob skriver att ”tungan är som en eld, en värld av ondska” (Jak 3:6). I detta ligger en uppmaning att vara försiktiga hur vi använder vår mun. Ett förfluget ord kan fortsätta att göra skada under lång tid.

Men mitt i förföljelsen finner David sitt skydd i Herren (vers 8), och han litar på att Gud ska skapa rättvisa i sin tid (vers 13).

Inga kommentarer: