28 juli 2018

En-om-dan den 28 juli - 2 Pet 2:1

Något att lägga bort
"Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och förställning, avund och förtal." (1 Pet 2:1) 


Kan man verkligen lägga bort ondska, falskhet, förställning, avund och förtal? Ja, annars skulle vi inte uppmanas till detta. Men jag tror att det svåraste är att identifiera dessa saker i mitt eget liv. Kan det verkligen finnas så negativa saker i mitt eget liv?


Då du sätter dig ned för att ha din stilla stund med Herren, ta fram din anteckningsbok och fråga Herren dessa frågor. Han kommer att påminna dig om de saker som är aktuella för dig att lägga bort just nu:
-finns det någon speciell ondska som jag bör lägga bort nu? I tankar eller handlingar?
-finns det områden där jag är icke är ärlig, utan lever i falskhet?
-förställer jag mig i vissa situationer? Försöker jag visa mig bättre än vad jag egentligen är?
-finns det avundsjuka inom mig då det gäller andra människor eller situationer? -har jag lätt att falla in i förtal av andra människor? 


Dagens manna: Något att lägga bort idag?

Inga kommentarer: